en

AUN – początek i koniec wszech rzeczy

AUN – The Beginning and End of All Things
reż. Edgar Honetschläger
Austria, Japonia 2011 / 100’
napisy: polskie i angielskie

Czy możliwa jest filmowa poezja filozoficzna? AUN udowadnia, że tak i że może być ona naprawdę piękna. Pełen tytuł filmu brzmi: Początek i koniec wszech rzeczy i oddaje dobrze naturę tego niecodziennego dzieła zainspirowanego tak religią szintoizmu, jak i antropologią strukturalną. Podstawową tezą jest tu ciągłość i łączność natury i człowieka, cywilizacji, kultury, ciągłość zasypująca dotychczasowe podziały i dychotomie. Temu służy integracja zdjęć przyrodniczych z fabularnymi, ujęć makroskopowych z mikroskopowym zwolnionym czasem i animacjami. Niektóre obrazy śniegu, lasu czy… nanowymiaru dosłownie zapierają dech w piersiach. To wszystko nie obywa się bez zarysów tradycyjnej narracji i konstrukcji postaci, które pełnią tu wszakże rolę czysto symboliczną. Doktor Sekai (po japońsku: świat), umiera, nie docierając do zbawczego dla ludzkości odkrycia. Klucz do rozwiązania dziedziczy syn Aun, do którego zgłasza się brazylijski naukowiec Euklides z piękną żoną Nimfą. Ta idea łączenia nauki i sztuki na płaszczyźnie biologii i filmu wpisuje się w tendencje obecne na takich festiwalach jak Transmediale czy Ars Electronica, jednak rzadko wyrażona jest tak przekonującymi środkami filmowymi.

Opracowanie: Jan Topolski

Edgar Honetschläger

Artysta, scenarzysta i reżyser. Urodził się i wychował w Austrii. Będąc dzieckiem dosyć niesfornym, często był wysyłany przez swoją matkę do Anglii, co sprawiło, że stał się zagorzałym podróżnikiem. Cztery lata swojego życia spędził w Stanach Zjednoczonych (Nowy Jork, Los Angeles, San Francisco), ponad dziesięć lat w Japonii (Tokio), nieplanowany rok we Włoszech (Rzym i Palermo) oraz stresujący rok w Brazylii (São Paulo, Rio de Janeiro, Brasília). Obecnie mieszka w Tokio i Wiedniu, stojąc na czele Instytutu Edoko. Wciąż jednak często podróżuje po całym świecie. Wspólnym mianownikiem jego twórczości są tematy związane z indywidualizmem i celebracją różnic kulturowych. Różnorodność to konieczność, a wszystko, co jednolite, stanowi zagrożenie dla piękna wielości środków wyrazu, wierzeń, języków, wizji świata.

Wybrana filmografia:

1997 Milk

2000 L+R

2003 Il mare e la torta (doc.)

2005 Erni (short)

2007 Beijing Holiday (short)

2008 Sugar and Ice (short)

2011 AUN – początek i koniec wszech rzeczy / Aun – The Beginning and End of All Things

Opracowanie: Jan Topolski

Twórcy

reżyseria Edgar Honetschläger
scenariusz Edgar Honetschläger, Reinhard Jud
zdjęcia Hiroyuki Mizuno, Hisaki Sanbongi
montaż Harald Aue, Seiji Harimoto, Tomoko Hiruta
muzyka Christian Fennesz
obsada William Ferreira, Yûki Hiyori, Tenji Kamogawa, Kyoichi Komoto, Yukika Kudo, Rosane Mulholland
producent Edgar Honetschläger, Yukika Kudo
produkcja Edoko Institute, Ribo
właściciel praw Pascale Ramonda Festival Strategies
język japoński, portugalski, angielski
barwa kolor