en
Mania reż. Eugen IllésMania reż. Eugen Illés

Pokaz Mani z Polą Negri

W programie 12. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty nie zabraknie pokazów plenerowych na wrocławskim Rynku, które co roku przyciągają setki widzów. Jednym z wydarzeń będzie projekcja zrekonstruowanego cyfrowo, legendarnego filmu niemego Mania. Historia pracownicy z fabryki papierosów z 1918 roku, w którym główną rolę zagrała pochodząca z Polski gwiazda kina niemieckiego i hollywoodzkiego Pola Negri. Film został zrealizowany w Berlinie przez Eugena Illesa i był jednym z pierwszych sukcesów Apolonii Chałupiec (prawdziwe nazwisko Negri), przyszłej ulubionej aktorki samego Ernsta Lubitscha. Mania przez lata była uznana za dzieło zaginione. Okazało się, że w zbiorach czeskiego kolekcjonera znajduje się ocalała kopia, którą zrekonstruowała Filmoteka Narodowa.

Pokaz odbędzie się na wrocławskim Rynku 26 lipca o godzinie 22.00. Będzie mu towarzyszyć muzyka na żywo w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej "Leopoldinum" pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka, który skomponował muzykę do odświeżonej wersji filmu. Każdy plenerowy pokaz na Rynku podczas festiwalu będzie otwarty dla wszystkich chętnych. Współorganizatorem pokazu jest Filmoteka Narodowa.

Mania... w programie 12. MFF T-Mobile NH

O filmie

Reżyseria: Eugen Illés
Scenariusz: Hans Brennert
Zdjęcia: Eugen Illés
Produkcja: Projektions-AG Union, Niemcy, 1918
Premiera w Berlinie: 8.11.1918
Obsada aktorska: Pola Negri (Mania Walkowska, pracownica fabryki papierosów), Werner Hollmann (Morelli, mecenas sztuki), Arthur Schroder (Hans van der Hof, kompozytor), Ernst Wendt (Heinz Alex, malarz)
Czas projekcji: 85 min.

Mania... to historia wielkiej miłości Mani Walkowskiej - pracownicy fabryki papierosów - do utalentowanego kompozytora Hansa. Mania zostaje modelką na plakacie reklamowym nowej marki papierosów. U Alexa, malarza, autora plakatu, poznaje młodego kompozytora Hansa van den Hofa. Zakochuje się w nim z wzajemnością. Tymczasem Morelli, bogaty i wpływowy mecenas sztuki, zaintrygowany urodą modelki z plakatu, urządza wielki bal, na który zaprasza Manię. W trakcie zabawy usilnie, choć  bezskutecznie zabiega o jej względy.

Mania inspiruje Hansa do napisania opery, która ma być wystawiona w berlińskiej operze. Zazdrosny Morelli, jeden z akcjonariuszy Opery Narodowej, używa swoich wpływów i dzieło Hansa, zatytułowane Mania, zostaje odrzucone. Dziewczyna próbuje przekonać Morellego, by pomógł Hansowi. Morelli zgadza się, ale pod warunkiem, że do czasu premiery Mania zamieszka z nim i zostanie jego kochanką. Dyrektor Opery, Dreyer zgadza się na wystawienie dzieła Hansa. Kompozytor zmienia jego tytuł na Tarantella. Na premierze miejsca w loży honorowej zajmują Mania i Morelli. W przerwie Mania spotyka się z Hansem i próbuje wyjaśnić mu, że nadal go kocha, a z Morellim związała się tylko po to, by Hans mógł wystawić swoją operę. Kompozytor nie chce jej słuchać. Zrozpaczona Mania zamyka w garderobie tancerkę, przebiera się za nią i zajmuje jej miejsce na scenie. Zamienia również rekwizyt - atrapę rewolweru na prawdziwą broń…

Film przez wiele lat był uznawany za bezpowrotnie zaginiony. W 2006 roku Filmoteka Narodowa odkupiła jego kopię od czeskiego kolekcjonera, a następnie poddała ją kompleksowej rekonstrukcji w ramach projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki staraniom Filmoteki Narodowej Mania została przywrócona do życia.

Pola Negri

Pola Negri (wł. Barbara Apolonia Chałupiec) urodziła się 3 stycznia 1897 roku w polskiej miejscowości Lipno (zmarła 1 sierpnia 1987 roku w San Antonio w USA). Była wielką gwiazdą kina, legendą, aktorką o światowym formacie. Jej egzotyczna uroda, charyzma, bogata mimika oraz umiejętności pantomimiczne powodowały, że jej role zapadały głęboko w pamięć widzów, dla których stała się bożyszczem ekranu. Wykreowała postać femme fatale, kobiety-wampa i stała się symbolem epoki, poprzedzającej dynamiczny rozwój sztuki filmowej. Zyskała status prawdziwej gwiazdy i do historii kinematografii przeszła jako pierwsza Europejka, która zrobiła karierę w Hollywood.

Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie - www.nitrofilm.pl

www.maniafilm.pl/

Pola Negri. Wszystko o re-premierze Mani