English

Uzasadnienia werdyktów jury

29/07/13
Nieznajomy nad jeziorem reż. Alain Guiraudie
Znamy zwycięzców 7. American Film Festival we Wrocławiu

W Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty spośród jury w składzie Béla Tarr, Dominga Sotomayor-Castillo, Edgar Pêra, Joanna Kos-Krauze, Christoph Terhechte przyznało Grand Prix oraz 20 tysięcy euro filmowi Niebiańskie żony Łąkowych Maryjczyków (Nebesnye zheny lugovykh mari, Rosja 2012) w reżyserii Alexeya Fedorchenki.

"Za delikatność, empatię, szacunek dla godności ludzkiej, a także wielkie poczucie humoru i wyobraźnię. Film daje nadzieję na wolność sztuki, a także przedstawia nam najsympatyczniejszego zombie w całej historii kina."

Zrzeszeni w Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych, przyznali prestiżową nagrodę FIPRESCI, którą otrzymał film Nieznajomy nad jeziorem (L'inconnu du lac, Francja 2013) w reżyserii Alaina Guiraudie. W jury FIPRESCI zasiedli: Neil Young, István Szathmáry i Błażej Hrapkowicz.

"Zwycięski film w sposób pewny i śmiały miesza konwencje kina gatunków i kina autorskiego. Oszczędnie wykorzystując ograniczone środki i zasoby i obierając za muzy Erosa i Tanatosa, film porusza szerokie spektrum tematów społecznych, kulturowych i psychologicznych."

W Międzynarodowym Konkursie Filmy o Sztuce Jury w składzie: Amos Poe, Karol Radziszewski, Ben Russell, Sally Berger, Barbara Pichler przyznało nagrodę 10 000 euro filmowi Chore ptaki umierają łatwo (Sick Bird Die Easy, USA 2013) w reżyserii Nicholasa Facklera.

"Konkurs był zróżnicowany i trudny, a filmy wybierano według zasadniczego kryterium SZTUKI W FILMIE. Jury jednomyślnie wybrało dzieło, które gorąco przemawia za SZTUKĄ JAKO FILMEM. Chore ptaki umierają łatwo to często przezabawny, fantasmagoryczny sen na jawie, jednocześnie postkolonialna podróż i zły trip na kwasie, film zręcznie znoszący podział na fikcję i fakt w sposób niepokojąco samoświadomy, ze szczerością, która zadziwia jeszcze bardziej. To szalony miks fascynujących, głęboko popieprzonych postaci, bateria zawodowo użytych kamer wideo filmujących w jakości hi-fi i lo-fi, a także dynamiczne podejście do dźwięku w kinie – takimi oto środkami Nik Fackler stworzył wielce przyjemny i skomplikowany filmowy bałagan, przekonująco i umiejętnie udowadniając postawioną tezę i wywodząc swoje dzieło z tworów wyobraźni z dziesiątek tysięcy lat. Nie możemy się już doczekać, żeby wrzucić ibogę i z podobną niecierpliwością czekamy na kolejne dzieło Nika Facklera."

W Konkursie Polskie Filmy Krótkometrażowe w kategorii fabuła wygrał film Matka (2013) Łukasza Ostalskiego.

"Nagrodę otrzymuje niepokojący portret rodziny o wątpliwym kręgosłupie moralnym. Scenariusz, realizacja i montaż razem budują pełną napięcia i znaczenia tragedię."

Za najlepszą animację uznano Ziegenort (2013) Tomasza Popakula.

"Dzięki prostemu i wyjątkowemu stylowi film tworzy niepokojący nastrój i oferuje nam kafkowską wizję lęków wieku dojrzewania."

Za najlepszy dokument - Matkę 24h (2012) Marcina Janosa Krawczyka. 

"Dokument w sposób subtelny, a zarazem krytyczny, traktuje o rytuałach i tradycjach, oferując różne punkty widzenia."

W konkursie przyznano również wyróżnienia specjalne. W kategorii animacja otrzymała je Anna Kosińska za film Macica.

"Jest to zabawna baśń pokazująca, jak ciekawe filmy mogą rodzić się w zaskakujących miejscach."

Wyróżnieniami zostały również uhonorowane dokumenty: Nasza klątwa Tomasza Śliwińskiego...

"Dokument, który niezwykle szczerze i odważnie opowiada nam o radościach i trudach rodzicielstwa."

... oraz Poniedziałek, poniedziałek Bartosza Białobrzeskiego i Mateusza Pastewki.

"Radosny, a zarazem poetycki portret dwóch przyjaciół daje nam poczucie wolności oraz niekończącej się niedzieli."

Zwycięzców wybrało międzynarodowe jury w składzie: Jukka-Pekka Laakso, Fijona Jonuzi, Laurence Reymond.

W Konkursie Europejskie Filmy Krótkometrażowe za najlepszy dokument uznano film Dzień zwyciężył noc (Le jour a vaincu la nuit, Francja 2013) w reżyserii Jean-Gabriela Périot.

"Za sugestywne ukazanie współczesnych lęków i pragnień w realiach więziennych."

Za najlepszy film eksperymentalny - Suchy pion (Polska 2012) Wojciecha Bąkowskiego

"Główna nagroda za przełożenie tego co osobiste na uniwersalny język formy synestetycznej."

W tym konkursie zostało przyznane również wyróżnienie w kategorii film eksperymentalny – otrzymał je Volkera Schreiner za Hollywood Movie.

"Specjalne wyróżnienie za nawiązanie do fluxus, w dowcipny sposób komentujący stan współczesnego kina eksperymentalnego."

Zwycięzców wybrało jury w składzie: Ana Brzezińska, Norman Leto, Jakub Majmurek.


czytaj także
Stare aktualności Urszula Śniegowska mówi o zbliżającym się 4. American Film Festival 5/08/13
Stare aktualności "Nie uśmiechaj się" Daniela Carbone w programie 13. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty 18/07/13
Stare aktualności "A Teacher" Hannah Fidell w sekcji Spectrum 4. American Film Festival 19/08/13
Stare aktualności Extended deadline to submit unfinished films to US in Progress Wrocław! 21/08/13

Newsletter

OK