Jean-Luc Godard mawiał, że do zrobienia filmu potrzebuje wyłącznie dziewczyny i pistoletu. Alexandre O. Philippe przelicytował mistrza, udowadniając, że wystarczy mu siedzący w fotelu William Friedkin.
W Na wiarę zaproszony przed kamerę twórca Egzorcysty oferuje nam coś więcej niż tylko zbiór wspomnień z czasów realizacji kultowego horroru. Bogato ilustrowany fragmentami filmowymi wywód Friedkina stanowi hipnotyzującą mieszankę wykładu z reżyserii, publicznej spowiedzi i klasycznej baśni o outsiderze zdolnym pokonać przeciwności losu i odnieść nieoczekiwany sukces. W filmie Philippe’a liczy się jednak nie tylko frapująca treść, lecz także emocjonalny styl wypowiedzi bohatera, w którym młodzieńczy entuzjazm łączy się ze skłonnością do szczerych wzruszeń. Charyzma Friedkina nie wybrzmiałaby jednak na ekranie tak przekonująco, gdyby nie dyskretna reżyseria Philippe’a. Choć twórca Na wiarę woli pozostawać w cieniu rozmówcy i ujawnia swą ekranową obecność tylko na krótkie chwile, w istocie pozostaje szarą eminencją, która nadaje refleksjom Friedkina dynamiczny rytm i układa je w zgrabną całość. Dzięki temu dokument wykracza poza schemat opowieści o mistrzu i uczniu, a staje się zapisem spotkania dwóch artystów będących jednocześnie autentycznymi kinofilami.
Urodził się Genewie, studiował w Tisch School of the Arts w Nowym Jorku. Badacz kina i popkultury. Nakręcił dokumenty na temat realizacji Egzorcysty, fenomenu Gwiezdnych wojen oraz sceny pod prysznicem z Psychozy. Jego dokonania pokazywano na festiwalach w Wenecji, Sundance i SXSW, a także na American Film Festivalu i Nowych Horyzontach we Wrocławiu. Obecnie kończy prace nad filmem analizującym Czarnoksiężnika z Oz przez pryzmat twórczości Davida Lyncha.
2010 Skandalista George Lucas / The People vs. George Lucas (doc.)
2014 Doc of the Dead (doc.)
2017 78/52 (doc.)
2019 Na wiarę. „Egzorcysta” Williama Friedkina / Leap of Faith: William Friedkin on The Exorcist (doc.)
2019 Wspomnienia: Geneza „Obcego” / Memory: The Origins of Alien (doc.)
2021 Zdobywanie Dzikiego Zachodu / The Taking (doc.)