Michael Haneke i Elfriede Jelinek przez lata opanowywali do perfekcji sztukę irytowania austriackich mieszczan i widowiskowego kalania własnego gniazda. Gdy ogłoszono, że tych dwoje połączy w końcu artystyczne siły, stało się jasne, że będzie się czego bać.
Rzeczywistość przerosła jednak najśmielsze oczekiwania. Oparta na powieści Jelinek Pianistka jednocześnie szokuje brutalnością i wywołuje podziw wobec odwagi twórców, którzy postanowili towarzyszyć bohaterom w drodze na samo dno. Dramat Eriki, surowej nauczycielki muzyki zaczyna się niepozornie, a za swoją scenerię ma zwodniczo przyjazne wnętrza wiedeńskich salonów i sal koncertowych. W zakamarkach tych przestrzeni, zdominowana przez apodyktyczną matkę i sparaliżowana przez swoją pozycję społeczną, bohaterka regularnie daje jednak upust brutalnym, sadomasochistycznym fantazjom. Gdy Erika poznaje pewnego dnia zafascynowanego nią studenta, zaczyna wierzyć, że niedające spokoju wizje znajdą w końcu odzwierciedlenie w rzeczywistości. Między kobietą i mężczyzną rozpoczyna się perwersyjna gra, której zasady ulegają nieustannym zmianom, a stawka z każdą chwilą staje się coraz wyższa.
Piotr Czerkawski
Urodził się w 1942 r. w Monachium. Jego matka była aktorką, ojciec aktorem i reżyserem. Tuż po wojnie rodzina przeniosła się do Wiednia. Studiował psychologię, filozofię i teatrologię. Zajmował się krytyką filmową, pracował w teatrach i w telewizji. Na dużym ekranie zadebiutował w 1989 r. Siódmym kontynentem. Międzynarodowy sukces osiągnął osiem lat później dzięki Funny Games. Pozycję jednego z mistrzów kina europejskiego zapewniły mu takie dzieła jak Kod nieznany, Pianistka czy Ukryte. Wiele jego filmów prezentowanych było na festiwalu w Cannes, gdzie zdobywały Złotą Palmę, nagrodę specjalną jury, wyróżnienie za reżyserię czy FIPRESCI. Wielokrotnie nominowany do Europejskich Nagród Filmowych.