Kultowa czarna komedia Jarmuscha, której akcja rozgrywa się na amerykańskim Południu. „Down by law” (oryginalny tytuł) to wyrażenie slangowe mające kilka znaczeń – być outsiderem, nie przejmować się niczym, być chłodnym, spokojnym, a wreszcie – być „poza prawem”. I bohaterowie Jarmuscha są „down by law” pod każdym względem!
Więzienną celę gdzieś w Nowym Orleanie dzielą trzej pechowcy: bezrobotny DJ Zack (Tom Waits), stręczyciel Jack (John Lurie) i pokerzysta Roberto (Roberto Benigni). W przeciwieństwie do ponurych towarzyszy ten ostatni, z trudem dukający po angielsku dziarski Włoch, pełen jest optymizmu i nadziei, choć nie ma ku temu żadnych powodów. I to właśnie on obmyśli plan ucieczki, która powiedzie bohaterów przez zdradliwe bagna Luizjany do pewnej gospody. Amerykańskie Południe to obszar eksplorowany przez Tennessee Williamsa i amerykańskie „czarne” kryminały z lat 40. W tym kontekście Poza prawem jawi się jako ostentacyjny antykryminał. Sam Jarmusch nazwał go zresztą komedią „neo-bit-noir”, bazującą na kontraście pomiędzy oczekiwaniami widza a ostentacyjną odmową ich spełniania. Na komediowy efekt pracuje także postać Roberto z jej włoskim temperamentem i językowymi lapsusami. „Down by law” (oryginalny tytuł) to wyrażenie slangowe mające kilka znaczeń – być outsiderem, nie przejmować się niczym, być chłodnym, spokojnym, a wreszcie – być „poza prawem”. I bohaterowie Jarmuscha są „down by law” pod każdym względem!
Urodzony w 1953 roku w Akron w stanie Ohio. Jedna z najważniejszych postaci niezależnego kina w historii. Studiował w szkole filmowej New York University i w Cinémathèque Française. Jego mentorem był Nicholas Ray (reżyser Buntownika bez powodu), u którego także asystował na planie. Dzięki sukcesom swoich pierwszych filmów, zwłaszcza nagrodzonego Złotą Kamerą w Cannes Inaczej niż w raju (1984), stał się symbolem nowego pokolenia niezależnego kina amerykańskiego i ulubieńcem krytyki. Często wykorzystywane przez niego połączenie specyficznego poczucia humoru i statycznych scen stało się na tyle charakterystyczne, że określenie „jarmuschowski” jest dziś zrozumiałe na całym świecie. Laureat m.in. Złotej Palmy w Cannes za krótki metraż (Kawa i papierosy III, 1993) i zdobywca mnóstwa innych nagród.
1980 Nieustające wakacje / Permanent Vacation
1984 Inaczej niż w raju / Stranger Than Paradise
1986 Poza prawem / Down by Law
1991 Noc na Ziemi / Night on Earth
1995 Truposz / Dead Man
1999 Ghost Dog: Droga samuraja / Ghost Dog: The Way of the Samurai
2003 Kawa i papierosy / Coffee and Cigarettes
2005 Broken Flowers
2009 The Limits of Control
2013 Tylko kochankowie przeżyją / Only Lovers Left Alive
2016 Paterson
2016 Gimme Danger (doc.)
2019 Truposze nie umierają / The Dead Don’t Die