Taki film mógłby nakręcić Wes Anderson, gdyby był twórcą bardziej drapieżnym i przewrotnym. Albo Ken Russell, gdyby tak jak wybitnymi artystami interesował się mężami stanu. Dwudzieste stulecie to szalona, pełna znakomitego, absurdalnego humoru opowieść, nad którą unoszą się duchy Monty Pythona i Johna Watersa. To także przenikliwa satyra piętnująca polityczny oportunizm zatruwający umysły osób na najwyższych stanowiskach.
Film Matthew Rankina opowiada o młodości Williama Lyona Mackenziego Kinga, trzykrotnego premiera Kanady. Ekranowa wizja losów Kinga jest jednak jawnie skonfabulowana. Reżyser niejako wyczytał ją między wierszami – w dzienniku, który prowadził przyszły przywódca, przepełnionym udręką i wstydem za niesprecyzowane przewinienia. King zostaje tutaj pokazany jako odpychające indywiduum: edypalny maminsynek i fetyszysta obuwia, kierowany przez chorobliwą ambicję rządzenia krajem. Bohater wiedzie swoje życie w groteskowej wersji Kanady, mroźnej Nibylandii (to nieprzypadkowe porównanie) o ekspresjonistycznym rysie, gdzie wysoko cenione są umiejętności zabijania małych fok i podpisywania się moczem na śniegu.
MFF w Toronto 2019 – najlepszy kanadyjski film pełnometrażowy; Vancouver Film Critics Circle 2019 – One to Watch, najlepszy aktor w kanadyjskim filmie; MFF Los Cabos 2019 – najlepszy film; MFF w Berlinie 2020 – Nagroda FIPRESCI
Reżyser filmów eksperymentalnych z Kanady. Rocznik 1980. Urodził się w Winnipeg, tak jak Guy Maddin, z którym dzieli surrealistyczną wyobraźnię i upodobanie do estetyki dawnego kina. Nakręcił szereg krótkich metraży, w tym The Tesla World Light i Mynarski Death Plummet. Dwudzieste stulecie to jego pełnometrażowy debiut.
2005 Le facteur poulpe (short)
2010 Negativipeg (short)
2014 Mynarski Death Plummet (anim., short)
2017 The Tesla World Light (short)
2019 Dwudzieste stulecie / The 20th Century