Nagrodzony kilkunastominutową owacją na festiwalu w Cannes, oparty na faktach Zdrajca w zaskakujący, świeży sposób podejmuje temat mafii.
A to za sprawą charyzmatycznego bohatera, który jest zarazem ścigającym i ściganym; wstrząsającego obrazu korupcji i przemocy trawiących Sycylię, wnikliwego portretu mafijnej ośmiornicy, której macki sięgały daleko poza wyspę. Zrealizowany z epickim rozmachem, film Marca Bellocchio już od pierwszej sceny chwyta za gardło, wciągając w mroczny świat zbrodni, ucieczek, kłamstw i sądowych potyczek. Włoski reżyser bez wahania zdradza romantyczną, gangsterską narrację spod znaku Ojca chrzestnego na rzecz surowej rekonstrukcji brutalnych wydarzeń. W jej centrum znajduje się Tommaso Buscetta, boss, który złamał omertę, mafijną zmowę milczenia. Dzięki jego zeznaniom doszło do najgłośniejszego procesu przeciwko Cosa Nostrze; tzw. maxiproces doprowadził do skazania aż 362 mafiosów. Fascynujące ekranowe dochodzenie skupia się na przemianie Buscetty, dla którego La Cosa Nostra, "nasza sprawa", zaczęła znaczyć coś zupełnie innego, niż chcieliby szefowie klanów.
Historia opowiadana z perspektywy bossa, który nieoczekiwanie staje po stronie sprawiedliwości, nie tylko fenomenalnie rekonstruuje najmroczniejszy czas w dziejach walk z mafią; ale też stawia niezmiennie aktualne pytania o znaczenie lojalności, honoru i zdrady.
Urodzony w 1939 roku włoski reżyser i scenarzysta. Studiował filozofię, potem jednak wybrał studia filmowe w Rzymie. Już w debiutanckich Pięściach w kieszeni dał się poznać jako kontestator przenikliwie patrzący na instytucję rodziny. W następnych filmach poddawał krytyce burżuazję (Chiny są blisko), szkołę (W imię ojca), prasę (Dajcie sensację na pierwszą stronę) i wojsko (Marsz triumfalny). W kolejnych dekadach zajął się adaptacjami klasyki (m.in. Czechow, Kleist) oraz współpracą z psychoanalitykiem Massimo Fagiolim (Diabeł wcielony, Sen motyla). Powrócił do formy w latach dwutysięcznych, gdy stworzył inteligentną satyrę na Kościół Czas religii, rozliczające się z terroryzmem Witaj, nocy (nagroda za scenariusz na MFF w Wenecji) czy dramat Zwycięzca, w którego centrum znalazła się kochanka Mussoliniego (film zdobył aż osiem nagród David di Donatello). W 2014 roku Bellocchio otrzymał Nagrodę Specjalną David di Donatello za całokształt twórczości.
1965 Pięści w kieszeni / I pugni in tasca / Fists in the Pocket
1967 Chiny są blisko / La Cina è vicina / China Is Near
1971 W imię ojca / Nel nome del padre / In the Name of the Father
1972 Dajcie sensację na pierwszą stronę / Sbatti il mostro in prima pagina / Slap the Monster on Page One
1980 Skok w pustkę / Salto nel vuoto / A Leap in the Dark
1994 Sen motyla / Il sogno della farfalla / The Butterfly's Dream
2002 Czas religii / L'ora di religione (Il sorriso di mia madre) / My Mother's Smile
2006 Reżyser ceremonii ślubnych / Il regista di matrimoni / The Wedding Director
2012 Śpiąca królewna / Bella addormentata / Dormant Beauty
2016 Słodkich snów / Fai bei sogni / Sweet Dreams