Tytułowy bohater Diego de Zama to zarządca rezydujący na peryferiach XVIII-wiecznej hiszpańskiej kolonii.
Żyje w stanie ciągłego oczekiwania na awans, pragnie wykazać się przed mocodawcami i zostać przez nich dostrzeżony. Wypatrując przyszłości, nie dostrzega jednak wartości tego, co dzieje się wokół niego. Jest więźniem urzędu, człowiekiem uporczywie przywiązanym do rytuałów, patrzącym na siebie przez pryzmat swojej pozycji społecznej. Im rozpaczliwiej bohater trzyma się sztywnych reguł, których w jego mniemaniu przestrzegać powinien urzędnik, kolonizator i dumny biały mężczyzna, tym więcej czeka go upokorzeń. Sytuując swoją opowieść na kulturowym pograniczu, gdzie przedstawiciele hiszpańskiej Korony zmuszeni są do niepewnej koegzystencji z rdzennymi mieszkańcami, Lucrecia Martel daje Zamie szansę na przemianę i wyzwolenie. Szansę, która przychodzi wraz z upadkiem.
FF w Hawanie 2017 – najlepszy film; MFF w Rotterdamie 2018 – KNF Award
Urodzona w 1966 roku argentyńska reżyserka, scenarzystka i producentka, absolwentka La Escuela Nacional de Experimentación y Realización Cinematográfica (ENERC) w Buenos Aires; uważana za jedną z współtwórczyń tzw. nowego kina argentyńskiego. Martel od początku interesował świat kobiet: uwięzionych w gorsetach ról społecznych, katolickiej moralności, uwikłanych w rodzinne i klasowe zależności. Choć Zama odwraca się od współczesności, reżyserka pozostaje w kręgu swoich ulubionych tematów związanych z tożsamością, miejscem jednostki w społeczeństwie i uzależnieniem od statusu i pozycji.
2001 Bagno / La Ciénaga
2004 Święta dziewczyna / La niña santa / The Holy Girl
2008 Kobieta bez głowy / La mujer sin cabeza / The Headless Woman
2017 Zama