XVI-wieczny malarz, rysownik i ilustrator, Hendrik Goltzius, usiłuje przekonać margrabię Alzacji do sfinansowania drukarni, dzięki której mógłby wydać erotyczną, obrazkową wersję Starego Testamentu.
Tworzy naturalistyczne inscenizacje, które ilustrują pełne erotyki biblijne przypowieści: od Adama i Ewy i narodzin seksu analnego przez perwersje seksualne, kazirodztwo po homoseksualizm. Wraz z kolejnymi występami otwarty i szczycący się wolnością słowa dwór margrabiego staje się coraz mniej tolerancyjny, szczególnie gdy okazuje się, że władcę olśniła uroda jednej z zamężnych aktorek. Wolności słowa jest coraz mniej, a dyskusje nad znaczeniem poszczególnych spektakli stają się coraz gorętsze, z wolnej wymiany myśli przekształcają się w proces inkwizycyjny.
Malarz z wykształcenia, swoją karierę rozpoczął w latach 70. od eksperymentalnych filmów. Sławę przyniosły mu historyczne i kulinarne utwory z lat 80.: Kontrakt rysownika czy Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek. Potem kontrowersyjnie interpretował wielką literaturę w pochodzących z lat 90. Księgach Prospera czy The Pillow Book. Do najbardziej znanych filmów Greenawaya należą Wyliczanka, Brzuch architekta oraz Zet i dwa zera. Jego filmy wyróżniają się przepychem wizualnym, odrealnieniem i teatralnością obrazu. Dzięki licznym cytatom kulturowym oraz eksperymentalnemu łączeniu stylów uznane są za spełnienie filmowego postmodernizmu. Greenaway, zafascynowany nowymi mediami, tworzy instalacje wideo, krótkie filmy eksperymentalne, reżyseruje spektakle teatralne i operowe, jest też VJ-em.
1985 Zet i dwa zera / Zed & Two Naughts
1988 Wyliczanka / Drawning by Numbers
1999 8 i pół kobiety / 8 ½ Women
2012 Goltzius and the Pelican Company
2013 Just in Time (segment w 3x3D)