"Chciałem szukać innych wartości w filmie animowanym. Zwłaszcza plastycznych. (...) film animowany niekoniecznie musi służyć do opowiadania zabawnych historyjek. Ja zresztą zabawnie opowiadać nie umiem. To nie mój genre. Zresztą Amerykanie czy Jugosłowianie są od nas w tym gatunku znacznie lepsi. Co mnie pociągało, to pewna metafizyka, niedopowiedzenie, sytuacje niezbyt realne".
Urodził się w 1930 roku w Wilczogębach, jest jednym z najwybitniejszych polskich twórców animacji, historykiem sztuki, operatorem filmowym, reżyserem filmów animowanych, współzałożycielem i scenografem warszawskiego teatru STS, członkiem-założycielem Stowarzyszenia Filmowców Polskich. To twórca poszukujący, swoimi filmowymi eksperymentami przyczyniający się do ewolucji kina.
Studiował na ASP w Warszawie (1951-52) oraz historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Skończył również wydział operatorski Łódzkiej Szkoły Filmowej (1962).
Będąc studentem wydziału operatorskiego, zdał sobie sprawę, że autorski film animowany najlepiej odpowiada mentalności twórcy, pragnącego pozostać jak najmniej skrępowanym ograniczeniami, czy to natury produkcyjnej, czy ideowej. Zafascynowany wycinanką - odkrytą przez Lenicę i Borowczyka, docenił w tej technice możliwość wyjścia w filmie animowanym poza ramy historii opartej na zabawnej fabule, pogłębienia przekazu filmowego, skupienia się na poważnych tematach - od aluzji politycznej po surrealny i metafizyczny wymiar ludzkiej egzystencji. Postrzegając animację jako bliższą filmowi niż plastyce, stale eksperymentował z narracją filmową w obrębie tego gatunku, konsekwentnie oddalając się od dosłowności przekazu - pointy, anegdoty i struktury fabularnej.
W latach 50. zrealizował kilkanaście filmów amatorskich na taśmie 16 mm, z których kilka otrzymało nagrody w konkursach filmowych, m.in. zrealizowane wspólnie z Andrzejem Błasińskim Spojrzenie. Jego filmem dyplomowym była etiuda filmowa Konflikty (1960). Od roku 1961 do początków lat 90. pracował w łódzkim Studiu Małych Form Filmowych Se-ma-for. W latach 70. był wykładowcą na ASP w Warszawie, prowadząc pracownię filmu animowanego przy wydziale grafiki. Jego uczniem jest m.in. Piotr Dumała. Wykładał też za granicą m.in. Królewskiej Akademii Sztuki w Gandawie i w Emily Carr College w Vancouver. Obecnie uczy na Wydziale Filmowym Uniwersytetu Śląskiego.
Jest laureatem wielu nagród za całokształt twórczości m.in. medalu Złotego Grona (1969), nagrody im. Zenona Wasilewskiego (1975), nagrody Ministra Kultury i Sztuki II stopnia (1975), Nagrody Specjalnej ASIFA za nieoceniony wkład w sztukę i rozwój filmu animowanego (1990) i nagrody Gemma, Włoskiego Stowarzyszenia Filmu Animowanego oraz Złotego Medalu "Gloria Artis - Zasłużony Kulturze" (2008).
Otrzymał również nagrody indywidualne za większość swoich filmów animowanych m.in. w Ogólnopolskim Konkursie Filmów Amatorskich w Warszawie, Złotego Smoka na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie, Złote Koziołki na OFF dla Dzieci i Młodzieży w Poznaniu, Nagrody Klubu Krytyki Filmowej SDP, Syrenkę Warszawską, Nagrody Towarzystwa Uniwersytetów Ludowych. Zdobył szereg wyróżnień zagranicznych na Festiwalach w Adelaide - Auckland, Barcelonie, Bergamo, Buenos Aires, Cordobie, Filadelfii, w Linzu, Mamai, Montevideo, Oberhausen, Biennale Młodych w Paryżu, Trydencie i w Wiedniu. 19 grudnia 2008 z rąk ministra kultury i dziedzictwa narodowego Bogdana Zdrojewskiego odebrał Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Filmografia
1955 Spojrzenia film fabularny (scenariusz i realizacja z Andrzejem Błasińskim)
1957 Stadion film fabularny (scen. i realiz. z Andrzejem Błasińskim)
1960 Konflikty film dyplomowy, aktorsko-rysunkowy
1978 Test pilota Pirxa animacja
Filmy animowane
1961 Maszyna film wycinankowy (scenariusz z Mirosławem Kijowczykiem)
1962 Litera film wycinankowy (scenariusz z Andrzejem Błasińskim)
1963 Duet pod pseudonimem Karol Wirten (scenariusz Emil Saski)
1963 Fotel film wycinankowy (scen. z Emilem Saskim)
1964 Na jezdni reż. pod pseud. Karol Wirten, scen. Daniel Szczechura)
1964 Pierwszy, drugi, trzeci...(scen. Emil Saski), film kombinowany
1966 Karol film wycinankowy, satyryczny.
1966 Wykres film kombinowany
1968 Desant (scen. z Andrzejem Warchałem), film kombinowany
1968 Hobby film wycinankowy łączony z rysunkowym
1969 Zbrodnia Stelli (cz.5), Sindbad pogrzebany (cz.6) w Przygody Sindbada Żeglarza (scen. Katarzyna Latałło), filmy wycinankowe z serii opartej na Przygodach Sindbada Żeglarza Bolesława Leśmiana
1970 Podróż, film kombinowany
1971 Differenzen, prod. Austria
1971 Jeśli ujrzysz kota fruwającego po niebie (scen. z Andrzejem Krauze), film wycinankowy.
1971 Zamek w lesie (cz. 6) w Klechdy polskie (scen. Maria Achmatowicz, Alicja Kowalska), film z serii realizowanej przez różnych reżyserów
1972 Lamus, film kombinowany.
1972 Ogrodnik, film kombinowany
1973 Arena, film kombinowany, rozrywkowy
1973 Mysia wieża, prod. Włochy
1973 Poema de fumetti, prod. Włochy
1974 O królu Popielu, film z międzynarodowej serii Bajki Narodów
1975 Gorejące palce, film kombinowany
1977 Problem, (scen. Janusz Weiss), film kombinowany
1978 Skarpetka (scen. Kazimierz Żórawski), żart filmowy
1978 Skok, film kombinowany, bohater ma twarz samego reżysera
1981 Fatamorgana, film kombinowany - aktorsko-animowany
1983 Fatamorgana 2 film kombinowany - aktorsko-animowany
1986 XYZ, film kombinowany
1988 Rybką być, film rysunkowy
1991 NOVI SINGERS, film kombinowany, muzyczny (muzyka Chopina w wykonaniu zespołu Novi Singers
1991 Grande Valse Brillante, film muzyczny
1992 Odgłosy wiosny, film muzyczny
1992 Humoreska Dvořáka, film muzyczny
1997 Dobranocka, animowany
2002 Hobby. Daniel Szczechura. Podtytuł: Kilka filmów animowanych jednego autora (Konflikty, Fotel, Wykres, Hobby, Podróż, Gorejące palce, Skok, Fatamorgana 1 i 2, Dobranocka)
Filmy dokumentalne
1995 Henryk Tomaszewski