Pokazywany w konkursie głównym na festiwalu w Berlinie debiut reżyserski Rebeki Lenkiewicz – scenarzystki m.in. Idy Pawła Pawlikowskiego, Nieposłusznych Sebastiana Lelio i Sług Ivana Ostrochovskiego (20. NH). To także kolejna po zeszłorocznym Płynąc do domu Justina Andersona adaptacja prozy Debory Levy, która trafia do przeglądu Trzeciego Oka. Zmysłowa, zarazem eliptyczna i precyzyjna powieść (wydana po polsku pod tytułem Gorące mleko) musiała uwieść Lenkiewicz wizualnym potencjałem, skoro uznana dramaturżka i scenarzystka postanowiła, że tym razem swojego scenariusza z rąk nie wypuści. Sofia (wycofana Emma Mackey) opiekuje się swoją chorującą od lat matką Rose (charyzmatyczna Fiona Shaw w roli dominującej Irlandki z awansu). Razem podróżują na wybrzeże Hiszpanii do uzdrowiciela (a może hochsztaplera?) o imieniu Gomez (Vincent Perez). W podporządkowanym matce życiu Sofii zaczynają pojawiać się momenty wolności, przebłyski bycia kimś innym niż tylko troskliwą córką – samotne włóczęgi po wybrzeżu, powrót do historii antropologii i w końcu romans z Ingrid (Vicky Krieps w hipisowskim wydaniu).
Urodzona w 1968 roku brytyjska dramaturżka i scenarzystka. Pierwsze sukcesy odnosiła w świecie teatru: była pierwszą żyjącą autorką, której sztukę (Her Naked Skin o brytyjskich sufrażystkach) wystawiono na największej scenie Royal National Theatre (w roku 2008). Adaptowała także klasyków: Szekspira, Ibsena, Henry’ego Jamesa. Scenariusz do Idy Pawła Pawlikowskiego był jej debiutem w pełnometrażowym filmie i przyniósł jej nagrodę Europejskiej Akademii Filmowej. Kojarzona z tematyką kobiecą i historyczną, pracowała też przy prestiżowych projektach telewizyjnych: Małym toporze Steve’a McQueena i The Eddy Jacka Thorne’a. Słone lato jest jej filmowym debiutem reżyserskim.
2025 Słone lato / Hot Milk