Niezwykłe kino przeciwieństw: surowe i poetyckie, konkretne i eteryczne, okrutne i subtelne, polityczne i prywatne. Oparty na performansie, który Lemohang Mosese przygotował w 2023 roku na potrzeby festiwalu Performing Exiles, wywiedziony ze wspomnień z dzieciństwa i doświadczeń emigracyjnych esej filmowy, w którym przeszłość splata się z teraźniejszością, a mit z prawdą. Ten film to oda do kina, wieczny ukłon w stronę mojej matki, mówi twórca, lecz to także ballada o tęsknocie za utraconą ojczyzną. Lesotho to dla niego: dom, jaki pamiętam, jakim jest i jakim nigdy nie będzie. Kraj zarazem idylliczny w reminiscencjach dzieciństwa i bezlitosny, miejsce poranione kolonialną przeszłością, naznaczone przemocą i gniewem. Mosese wykracza daleko poza ramy kina dokumentalnego, wplatając w jego tkankę inscenizowane sekwencje i ujęcia, które mogłyby znaleźć się w instalacji wideo, a nawet sięgając po ikonografię arthouse’owego horroru. Prowadzi widzów meandrycznymi ścieżkami prawdy, wspomnień, zmyśleń, snów i filozoficznych rozważań, a spokojna narracja reżysera i muzyka Diego Noguery zamieniają seans w hipnotyczne doświadczenie.
Pochodzący z Lesotho reżyser, scenarzysta, operator filmowy, twórca instalacji wideo, autor poetyckich fabuł i dokumentów, w których porusza tematy związane z dzieciństwem, przemijaniem, śmiercią, przynależnością etniczną. Pokazywany na Nowych Horyzontach To nie pogrzeb, to zmartwychwstanie (20. NH) zdobył nagrody m.in. na festiwalach w Sundance, Reykjaviku i Atenach. Jego dzieła były pokazywane m.in. w nowojorskim MoMA. Mieszka w Berlinie.
2013 For Those Whose God Is Dead
2014 Mocked One (short)
2016 Behemoth: Or the Game of God (short doc.)
2019 Mother, I Am Suffocating. This Is My Last Film About You (doc.)
2019 To nie pogrzeb, to zmartwychwstanie / This Is Not a Burial, It’s Resurrection
2025 Przyszłość według przodków / Ancestral Visions of the Future (doc.)