Los muertos otwiera niepokojące ujęcie, w którym kamera nieśpiesznie krąży wśród gęstwin tropikalnej dżungli. Poczucie zagrożenia wzrasta wraz z zagłębianiem się w nieujarzmioną dzicz. Zza listowia wyłaniają się dwa martwe ciała, by za chwilę zniknąć z kadru. Po tym intrygującym początku film nabiera bardziej realistycznego tonu. W treści sprowadza się do zdania: ekswięzień (Argentino Vargas) odbywa podróż do córki. W formie – brak muzyki, oszczędność dialogów, długie ujęcia śledzące kolejne etapy wędrówki bohatera. Jednakże w żadnym wypadku nie jest to klasyczne kino drogi, w którym bohater w trakcie wędrówki przechodzi wewnętrzną przemianę. Widz nie zna przeszłości bohatera, jego motywacji czy jakichkolwiek myśli. Pozostaje czysta obserwacja, a Los muertos stwarza doskonałe złudzenie niezapośredniczonego spojrzenia. Złudzenie, że rzeczywistość powstaje na oczach widza. To drugi film Lisandra Alonsa, którego kariera rozwijała się równolegle z Nowymi Horyzontami. Klasyk festiwalowego slow cinema pokazywany w konkursie piątej – ostatniej cieszyńskiej – edycji.
Jeden z najciekawszych argentyńskich reżyserów ostatnich dekad, przedstawiciel naturalizmu poetyckiego. Urodził się w Buenos Aires w 1975 roku, studiował na tamtejszym Universidad del Cine (FUC), gdzie wyreżyserował z Catrielem Vildosolą swój pierwszy krótki metraż Dos en la vereda (1995). Po studiach pracował na planach filmowych krótkich i długich metraży jako asystent dźwiękowca. Następnie wrócił do reżyserii i w 2001 roku nakręcił swój pełnometrażowy debiut La libertad, który znalazł się w programie MFF w Cannes (Un Certain Regard). Jego kolejne filmy Los muertos (2004) i Fantasma (2006) również były pokazywane w Cannes (Quinzaine des Réalisateurs). W 2003 roku założył własną firmę producencką 4L. Był gościem festiwalu Nowe Horyzonty w 2006 roku.
2001 La libertad
2004 Los muertos
2006 Fantasma
2008 Liverpool
2014 Jauja
2023 Eureka