Tym razem Clint Eastwood – zwykle kojarzony z męskim kinem akcji i stylem „macho” – wybiera się z kamerą w świat dekadencji, seksualnej ambiwalencji, jazzu, voodoo i amerykańskiej socjety z europejskimi korzeniami; do miejsca, gdzie królują grzech i zbrodnia, ale zawsze wzięte w nawias ironii i dystansu. Północ w ogrodzie dobra i zła to wyprawa do serca amerykańskiego Południa, miasta Savannah, w którym bogaty kolekcjoner dzieł sztuki jest podejrzewany o zamordowanie swego młodego kochanka. W sprawę wikła się nowojorski dziennikarz piszący właśnie artykuł o Williamsie i o barwnej ludzkiej faunie Savannah – śpiewających transwestytach, kapłankach voodoo czy ekscentrycznych milionerach. Tradycyjna moralność ulega zawieszeniu, by odsłonić prawdę o człowieku – istocie niejednoznacznej, tajemniczej, wymykającej się prostym osądom i klasyfikacjom. Ozdobą filmu jest rola Kevina Spaceya, u progu wielkiej kariery filmowej. Roger Ebert o tej kreacji powiedział, że jest perfekcyjna i pełna migotliwego, ludzkiego ciepła.
Society of Texas Film Critic Awards 1997 – Best Supporting Actor (Kevin Spacey)
Urodzony w 1930 roku w San Francisco. Żywa legenda hollywoodzkiego kina. Steven Spielberg powiedział o nim, że jest być może ostatnim prawdziwym mężczyzną amerykańskiego kina. Karierę sportowca i wojskowego porzucił dla telewizji. Zadebiutował w serialu Rawhide. Następnie zawędrował do Włoch, gdzie z inspiracji Sergia Leone stworzył postać „człowieka bez imienia”, bohatera spaghetti-westernowej Trylogii dolara. Po powrocie do Stanów wcielił się w kolejną, ikoniczną postać filmową, porucznika Harry’ego Callahana – bohatera policyjnego Brudnego Harry’ego. Na planie tego filmu zastąpił reżysera Dona Siegela przy realizacji kilku scen. W tym samym roku zadebiutował jako reżyser thrillerem Zagraj dla mnie, Misty, zrealizowanym w założonym przez siebie w 1967 roku studiu Malpaso. Do filmu Bird twórczość Eastwooda (głównie westerny i produkcje sensacyjne) to przede wszystkim udana próba odnowienia gatunkowych schematów. Począwszy od filmowej biografii Charliego Parkera wytrawne kino Eastwooda nabiera cech realistycznego kina psychologicznego z wyraźnym wydźwiękiem moralizatorskim. Zdobywca dwóch Oscarów za reżyserię, Nagrody Irvina Thalberga oraz honorowej, canneńskiej Złotej Palmy (2002).
1971 Zagraj dla mnie, Misty / Play Misty for Me
1980 Bronco Billy
1992 Bez przebaczenia / Unforgiven
2000 Kosmiczni kowboje / Space Cowboys
2003 Rzeka tajemnic / Mystic River
2006 Sztandar chwały / Flags of Our Fathers
2006 Listy z Iwo Jimy / Letters from Iwo Jima
2014 Jersey Boys