Clint Eastwood miał już na koncie filmy wojenne (Wzgórze rozdartych serc). Tym razem jednak postanowił opowiedzieć o starcia Amerykanów z armią Cesarstwa Japonii z punktu widzenia Japończyków. Śledzimy losy grupy żołnierzy, którzy pod przewodnictwem charyzmatycznego dowódcy – niegdyś wielkiego miłośnika Ameryki i jej kultury, dziś jej nieprzejednanego przeciwnika – muszą stawić czoła przeważającym siłom wroga, za wszelką cenę starającego się zająć Iwo Jimę, „wrota do Japonii”. Pokazując piekło wojny, Eastwood próbuje przeniknąć mentalność żołnierzy, którzy są reprezentantami kultury japońskiej opartej na samurajskim etosie bushido, głoszącym chwałę śmierci za cesarza. Jednocześnie uchyla „samurajski pancerz” swoich bohaterów, odkrywając ich ludzkie oblicze, przejawiające się w tęsknocie, strachu, udręce, wątpliwościach, zawsze jednak znikających w momencie starcia z wrogiem. Choć Listy... są dopełnieniem dylogii (wraz z Sztandarem chwały o walkach na Pacyfiku z perspektywy amerykańskiej), to „japoński” film Eastwooda jest doskonalszy i jako wojenne widowisko, i jako realistyczna, frontowa psychodrama. W obu filmach – pisze Roger Ebert – Eastwood sympatyzuje ze zwykłymi żołnierzami, „biednymi popaprańcami” będącymi pionkami w rękach generałów i polityków.
Academy Awards 2007 – Best Achievement in Sound Editing: Alan Robert Murray, Bub Asman; Golden Globes 2007 – Best Foreign Language Film; AFI Awards 2007 – Movie of the Year: Clint Eastwood, Robert Lorenz, Steven Spielberg; Awards of the Japanese Academy 2008 – Best Foreign Language Film
Urodzony w 1930 roku w San Francisco. Żywa legenda hollywoodzkiego kina. Steven Spielberg powiedział o nim, że jest być może ostatnim prawdziwym mężczyzną amerykańskiego kina. Karierę sportowca i wojskowego porzucił dla telewizji. Zadebiutował w serialu Rawhide. Następnie zawędrował do Włoch, gdzie z inspiracji Sergia Leone stworzył postać „człowieka bez imienia”, bohatera spaghetti-westernowej Trylogii dolara. Po powrocie do Stanów wcielił się w kolejną, ikoniczną postać filmową, porucznika Harry’ego Callahana – bohatera policyjnego Brudnego Harry’ego. Na planie tego filmu zastąpił reżysera Dona Siegela przy realizacji kilku scen. W tym samym roku zadebiutował jako reżyser thrillerem Zagraj dla mnie, Misty, zrealizowanym w założonym przez siebie w 1967 roku studiu Malpaso. Do filmu Bird twórczość Eastwooda (głównie westerny i produkcje sensacyjne) to przede wszystkim udana próba odnowienia gatunkowych schematów. Począwszy od filmowej biografii Charliego Parkera wytrawne kino Eastwooda nabiera cech realistycznego kina psychologicznego z wyraźnym wydźwiękiem moralizatorskim. Zdobywca dwóch Oscarów za reżyserię, Nagrody Irvina Thalberga oraz honorowej, canneńskiej Złotej Palmy (2002).
1971 Zagraj dla mnie, Misty / Play Misty for Me
1980 Bronco Billy
1992 Bez przebaczenia / Unforgiven
2000 Kosmiczni kowboje / Space Cowboys
2003 Rzeka tajemnic / Mystic River
2006 Sztandar chwały / Flags of Our Fathers
2006 Listy z Iwo Jimy / Letters from Iwo Jima
2014 Jersey Boys