Clint Eastwood nieraz wcielał się w postać Amerykanina z polskimi korzeniami (łowca nagród Tommy Novak z Różowego Cadillaca czy twardy gliniarz Nick Pulovski z Żółtodzioba). Zwieńczeniem jego „polskich ról” jest z pewnością Walter Kowalski z Gran Torino. Kowalski to nieustępliwy, zgryźliwy weteran wojny w Korei, który kocha swój wyjątkowy wóz (tytułowy Gran Torino) i ceni sobie święty spokój. Spokój zakłócony przez grupę emigrantów z Wietnamu, przedstawicieli ludu Hmong. Jeden z nich, nastoletni Thao, zostaje zmuszony przez młodocianych przestępców do kradzieży samochodu Kowalskiego. Włamanie do domu Polaka uruchomi ciąg zaskakujących zdarzeń. Eastwood jest jak wino – im starszy, tym lepszy. Potwierdza to rola w Gran Torino, pierwotnie planowana jako zamknięcie cyklu o Harrym Callahanie (taki Brudny Harry na emeryturze). Szczęśliwie pomysł przekształcił się w poruszający film obyczajowy z wątkiem sensacyjnym. Gran Torino to przede wszystkim opowieść o przełamywaniu niechęci, narodzinach przyjaźni oraz o mocy tradycyjnych wartości, za które warto oddać życie. To film o odkrywaniu prawdziwej naturyczłowieka – orzekł w swojej recenzji Roger Ebert.
AFI Awards 2009 – Movie of the Year; Cesar 2010 – Best Foreign Film; David di Donatello Awards 2009 – Best Foreign Film
Urodzony w 1930 roku w San Francisco. Żywa legenda hollywoodzkiego kina. Steven Spielberg powiedział o nim, że jest być może ostatnim prawdziwym mężczyzną amerykańskiego kina. Karierę sportowca i wojskowego porzucił dla telewizji. Zadebiutował w serialu Rawhide. Następnie zawędrował do Włoch, gdzie z inspiracji Sergia Leone stworzył postać „człowieka bez imienia”, bohatera spaghetti-westernowej Trylogii dolara. Po powrocie do Stanów wcielił się w kolejną, ikoniczną postać filmową, porucznika Harry’ego Callahana – bohatera policyjnego Brudnego Harry’ego. Na planie tego filmu zastąpił reżysera Dona Siegela przy realizacji kilku scen. W tym samym roku zadebiutował jako reżyser thrillerem Zagraj dla mnie, Misty, zrealizowanym w założonym przez siebie w 1967 roku studiu Malpaso. Do filmu Bird twórczość Eastwooda (głównie westerny i produkcje sensacyjne) to przede wszystkim udana próba odnowienia gatunkowych schematów. Począwszy od filmowej biografii Charliego Parkera wytrawne kino Eastwooda nabiera cech realistycznego kina psychologicznego z wyraźnym wydźwiękiem moralizatorskim. Zdobywca dwóch Oscarów za reżyserię, Nagrody Irvina Thalberga oraz honorowej, canneńskiej Złotej Palmy (2002).
1971 Zagraj dla mnie, Misty / Play Misty for Me
1980 Bronco Billy
1992 Bez przebaczenia / Unforgiven
2000 Kosmiczni kowboje / Space Cowboys
2003 Rzeka tajemnic / Mystic River
2006 Sztandar chwały / Flags of Our Fathers
2006 Listy z Iwo Jimy / Letters from Iwo Jima
2014 Jersey Boys