Po sukcesie Powiększenia Antonioni mógł zrealizować film w Stanach Zjednoczonych dla wytwórni Metro-Goldwyn-Meyer. Włoskiego reżysera fascynował ruch kontrkulturowy, który pod koniec lat 60. przeżywał swoje apogeum. Trwały demonstracje przeciwko wojnie w Wietnamie, na kolejnych uniwersytetach dochodziło do protestów studenckich i zamieszek, hippisi przemierzali kraj, a w kinach święciły triumfy takie manifesty wolnościowe jak Easy Rider.
Antonioni stanął po stronie rebeliantów, ale wpisał ich bunt w perspektywę eschatologiczną. Nie przypadkiem kluczowe sceny filmu rozgrywają się w Dolinie Śmierci. Droga do wolności jest jednocześnie drogą do śmierci.
Zabriskie Point opowiada o spotkaniu na bezdrożach Ameryki dwojga młodych ludzi – ona pracuje w korporacji, która chce budować luksusowe domy na pustyni, jego ścigają za zabójstwo policjanta. Realizacja filmu od początku wywoływała liczne kontrowersje. Protestowali zarówno „prawowierni” mieszkańcy USA, jak i walczący studenci, którzy bali się, że Hollywood będzie kupczyć ich kontestacją. Przeciwko filmowcom wysuwano różne oskarżenia, ba, nawet FBI wszczęło swoje śledztwo.
Gdy Zabriskie Point wszedł na ekrany, nie spodobał się ani widzom, ani krytykom. A jak odbiera się ten film dzisiaj, w naszych oportunistycznych czasach? To kino, jakiego się już nie robi. Swobodne, oniryczne, kapryśne… Przypominające sen na jawie. Zresztą wszelkie trudy błądzenia po meandrach narracji wynagradza genialny, anarchistyczny finał. Trzeba go nie tylko zobaczyć, ale i przeżyć!
Bartosz Żurawiecki
Urodził się w 1912 roku w Ferrarze, zmarł w 2007 roku w Rzymie. Włoski reżyser i scenarzysta. Studiował w Bolonii ekonomię i handel, potem reżyserię w Rzymie. Karierę filmową rozpoczął od pisania recenzji do gazet. Kręcił krótkie dokumenty, a w 1950 roku zadebiutował melodramatem Kronika pewnej miłości. Światową sławę przyniosła mu Przygoda (1960), wygwizdana i… nagrodzona na festiwalu w Cannes. Po niej przyszły kolejne filmy opowiadające o samotności i zaniku uczuć: Noc (1961), Zaćmienie (1962), Czerwona pustynia (1964). W 1966 roku Antonioni otrzymał Złotą Palmę na festiwalu w Cannes za Powiększenie. W 1985 roku przeszedł wylew, który odebrał mu mowę i częściowo sparaliżował. Nie zrezygnował jednak z robienia filmów. W 1995 roku, przy współpracy Wima Wendersa, zrealizował Po tamtej stronie chmur.
1950 Kronika pewnej miłości / Cronaca di un amore / Story of a Love Affair
1957 Krzyk / Il grido / The Cry
1960 Przygoda / L’avventura / The Adventure
1961 Noc / La notte / The Night
1962 Zaćmienie / L’eclisse / Eclipse
1966 Powiększenie / Blowup
1970 Zabriskie Point
1975 Zawód: reporter / Professione: reporter / The Passenger
1995 Po tamtej stronie chmur / Al di là delle nuvole / Beyond the Clouds