Stare Hollywood żegna stare Południe. Przeminęło z wiatrem – „romans wszech czasów”, bijąca rekordy popularności adaptacja bestsellerowej powieści Margaret Mitchell, dzieło życia producenta Davida O. Selznicka – to także hołd złożony tym, którzy przegrali wojnę secesyjną. Część pierwsza filmu pokazuje wielkość i chwałę posiadaczy ziemskich z południowych stanów Ameryki, druga – ich upadek, trzecia – zmiany, jakie zaszły w Georgii po klęsce Konfederatów.
O sukcesie Przeminęło z wiatrem zadecydował przede wszystkim rozmach tego widowiska – Hollywood bije tu własne rekordy w dziedzinie: długości, wystawności, epickości itd. itp. Ale także para głównych bohaterów, pozbawionych płomiennego idealizmu i innych szlachetnych cech, które charakteryzują większość ekranowych kochanków. Scarlett O’Hara (w brawurowej kreacji pięknej Vivien Leigh) i Rhett Buttler (Clark Gable) są krnąbrni, aroganccy, „samolubni i okrutni”. W gruncie rzeczy… niesympatyczni. A jednak to dzięki nim film budzi emocje i jest czymś więcej niż tylko monumentalną rekonstrukcją przeszłości.
Oglądając tę megaprodukcję, trzeba pamiętać, że kultura Południa, którą sławi się na ekranie, była konserwatywna, patriarchalna, ksenofobiczna, oparta na segregacji rasowej i niewolnictwie czarnoskórych. Ideowo niewiele się zresztą różniła od kina hollywoodzkiego lat 30. Z perspektywy czasu przyglądam jej się z pewną fascynacją, lecz zarazem cieszę się, że już przeminęła z wiatrem.
Bartosz Żurawiecki
Oscar 1940 – najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepsza aktorka, najlepsza aktorka drugoplanowa, najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia, najlepsza scenografia, najlepszy montaż
Urodził się w 1883 roku w Pasadenie, zmarł w 1949 w Cottonwood. Zaczynał karierę w kinowym show-biznesie jako kaskader, potem został kamerzystą filmów z Douglasem Fairbanksem. Pierwszy film wyreżyserował w roku 1919. Stał się jednym z najbardziej cenionych i najwszechstronniejszych hollywoodzkich rzemieślników. Kreacje w jego filmach stworzyli m.in. Emil Jannings (nagrodzona Oscarem rola w Niepotrzebnym człowieku), Gary Cooper (The Virginian), Jean Harlow (Platynowa blondynka), Spencer Tracy (Oscar za Bohaterów morza), Vivien Leigh (Oscar za Przeminęło z wiatrem). Szczyt kariery Fleminga przypadł na 1939 rok, gdy premierę miały dwa najpopularniejsze z podpisanych przez niego widowisk – Czarnoksiężnik z Krainy Oz i Przeminęło z wiatrem. Co ciekawe, w obu przypadkach przyszło mu zastąpić za kamerą innych reżyserów zwolnionych przez producentów filmów.
1919 When the Clouds Roll By
1927 Niepotrzebny człowiek / The Way of All Flesh
1932 Platynowa blondynka / Platinum Blonde
1934 Wyspa skarbów / Treasure Island
1937 Bohaterowie morza / Captains Courageous
1939 Czarnoksiężnik z krainy Oz / The Wizard of Oz
1939 Przeminęło z wiatrem / Gone with the Wind
1941 Doktor Jekyll i pan Hyde / Dr. Jekyll and Mr. Hyde
1948 Joanna d’Arc / Joan of Arc