Zapewne Billy Wilder ma w swoim dorobku filmy jeszcze lepsze (choćby Garsonierę), ale to właśnie Pół żartem, pół serio zasługuje na miano „nieśmiertelnej komedii”. Bawi od ponad pięćdziesięciu lat kolejne pokolenia widzów i nie wygląda na to, by w najbliższym czasie miało się to zmienić. Na czym polega fenomen tej z pozoru mało wyszukanej farsy o dwóch muzykach, którzy w damskich ciuszkach ukrywają się przed gangsterami w orkiestrze złożonej z samych kobiet?
Billy Wilder sięgnął po stary jak świat motyw płciowych przebieranek, godny tyleż Szekspira, co autorów bulwarowych komedyjek. Facet udający babę to zawsze gwarancja śmiechu na sali. A jednak inteligencja i poczucie humoru twórców sprawiły, że Pół żartem, pół serio wznosi się ponad poziom rubasznej krotochwili. Staje się opowieścią o płynności granic między płciami, o niejednoznacznej seksualności, o względności podziału na to, co „męskie”, i to, co „żeńskie”. To niejako „film założycielski” dla wszystkich późniejszych dzieł genderowych podważających tradycyjny porządek ról płciowych.
Komediową siłę stanowią tu błyskotliwe dialogi i powiedzonka (chociażby słynne: Nikt nie jest doskonały) oraz role Tony’ego Curtisa, Jacka Lemmona i Joe E. Browna. Jednak światłem tego filmu jest Marilyn Monroe. Jako Sugar Kane – dziewczyna mająca fatalną słabość do saksofonistów – wprowadza na ekran wdzięk i melancholię. Dzięki niej Pół żartem, pół serio nie tylko bawi, ale i wzrusza.
Bartosz Żurawiecki
Złote Globy 1960 – najlepszy film komediowy, najlepszy aktor komediowy, najlepsza aktorka komediowa, Oscar 1960 – najlepsze kostiumy, BAFTA Awards 1960 – najlepszy aktor zagraniczny
Prawdziwe nazwisko: Samuel Wilder. Urodził się w 1906 roku w Suchej (obecnie Sucha Beskidzka), zmarł w 2002 roku w Los Angeles. Reżyser i scenarzysta austriacko-żydowskiego pochodzenia. Zaczynał karierę od pracy reportera w wiedeńskich i berlińskich gazetach. Pisywał scenariusze do niemieckich filmów przełomu lat 20. i 30. Po dojściu Hitlera do władzy wyemigrował najpierw do Paryża, potem do Hollywood. Zadebiutował jako samodzielny reżyser w roku 1942. Jego specjalnością stały się błyskotliwe komedie (Słomiany wdowiec, Pół żartem, pół serio, Garsoniera, Słodka Irma), ale odnosił sukcesy także wtedy, gdy sięgał po inne gatunki – na przykład czarny kryminał (Podwójne ubezpieczenie), dramat psychologiczny (Stracony weekend) czy thriller (Świadek oskarżenia). Zdobył sześć Oscarów.
1934 Mauvaise graine (współreż. / co-dir.)
1942 The Major and the Minor
1944 Podwójne ubezpieczenie / Double Indemnity
1945 Stracony weekend / The Lost Weekend
1950 Bulwar Zachodzącego Słońca / Sunset Blv.
1955 Słomiany wdowiec / The Seven Year Inch
1957 Świadek oskarżenia / Witness for the Prosecution
1959 Pół żartem, pół serio / Some Like It Hot
1960 Garsoniera / The Apartment
1963 Słodka Irma / Irma la Douce
1981 Najlepszy kumpel / Buddy Buddy