English

Pół żartem, pół serio

Billy Wilder
Some Like It Hot
USA 1959 / 120’

Zapewne Billy Wilder ma w swoim dorobku filmy jeszcze lepsze (choćby Garsonierę), ale to właśnie Pół żartem, pół serio zasługuje na miano „nieśmiertelnej komedii”. Bawi od ponad pięćdziesięciu lat kolejne pokolenia widzów i nie wygląda na to, by w najbliższym czasie miało się to zmienić. Na czym polega fenomen tej z pozoru mało wyszukanej farsy o dwóch muzykach, którzy w damskich ciuszkach ukrywają się przed gangsterami w orkiestrze złożonej z samych kobiet?

Billy Wilder sięgnął po stary jak świat motyw płciowych przebieranek, godny tyleż Szekspira, co autorów bulwarowych komedyjek. Facet udający babę to zawsze gwarancja śmiechu na sali. A jednak inteligencja i poczucie humoru twórców sprawiły, że Pół żartem, pół serio wznosi się ponad poziom rubasznej krotochwili. Staje się opowieścią o płynności granic między płciami, o niejednoznacznej seksualności, o względności podziału na to, co „męskie”, i to, co „żeńskie”. To niejako „film założycielski” dla wszystkich późniejszych dzieł genderowych podważających tradycyjny porządek ról płciowych.

Komediową siłę stanowią tu błyskotliwe dialogi i powiedzonka (chociażby słynne: Nikt nie jest doskonały) oraz role Tony’ego Curtisa, Jacka Lemmona i Joe E. Browna. Jednak światłem tego filmu jest Marilyn Monroe. Jako Sugar Kane – dziewczyna mająca fatalną słabość do saksofonistów – wprowadza na ekran wdzięk i melancholię. Dzięki niej Pół żartem, pół serio nie tylko bawi, ale i wzrusza.

Bartosz Żurawiecki

nagrody

Złote Globy 1960 – najlepszy film komediowy, najlepszy aktor komediowy, najlepsza aktorka komediowa, Oscar 1960 – najlepsze kostiumy, BAFTA Awards 1960 – najlepszy aktor zagraniczny

Billy Wilder

Prawdziwe nazwisko: Samuel Wilder. Urodził się w 1906 roku w Suchej (obecnie Sucha Beskidzka), zmarł w 2002 roku w Los Angeles. Reżyser i scenarzysta austriacko-żydowskiego pochodzenia. Zaczynał karierę od pracy reportera w wiedeńskich i berlińskich gazetach. Pisywał scenariusze do niemieckich filmów przełomu lat 20. i 30. Po dojściu Hitlera do władzy wyemigrował najpierw do Paryża, potem do Hollywood. Zadebiutował jako samodzielny reżyser w roku 1942. Jego specjalnością stały się błyskotliwe komedie (Słomiany wdowiec, Pół żartem, pół serio, Garsoniera, Słodka Irma), ale odnosił sukcesy także wtedy, gdy sięgał po inne gatunki – na przykład czarny kryminał (Podwójne ubezpieczenie), dramat psychologiczny (Stracony weekend) czy thriller (Świadek oskarżenia). Zdobył sześć Oscarów.

Wybrana filmografia

1934 Mauvaise graine (współreż. / co-dir.)

1942 The Major and the Minor

1944 Podwójne ubezpieczenie / Double Indemnity

1945 Stracony weekend / The Lost Weekend

1950 Bulwar Zachodzącego Słońca / Sunset Blv.

1955 Słomiany wdowiec / The Seven Year Inch

1957 Świadek oskarżenia / Witness for the Prosecution

1959 Pół żartem, pół serio / Some Like It Hot

1960 Garsoniera / The Apartment

1963 Słodka Irma / Irma la Douce

1981 Najlepszy kumpel / Buddy Buddy

 

Twórcy

reżyseria Billy Wilder
scenariusz Billy Wilder, I.A.L. Diamond, na podstawie pomysłu Roberta Thoerena i Michaela Logana / based on a story by Robert Thoeren and Michael Logan
zdjęcia Charles Lang
montaż Arthur P. Schmidt
muzyka Adolph Deutsch
obsada Marilyn Monroe, Tony Curtis, Jack Lemmon, George Raft, Pat O'Brien, Joe E. Brown, Nehemiah Persoff
producent Billy Wilder
produkcja Ashton Productions, The Mirisch Corporation
polski dystrybutor Vivarto
język angielska
barwa czarno-biały

Pół żartem, pół serio

Billy Wilder

Twoja ocena 0/5