English

Obywatel Kane

Orson Welles
Citizen Kane
USA 1941 / 119’

I cóż można jeszcze napisać o dziele, które zostało dokładnie przeanalizowane w podręcznikach historii kina, obwołane bezdyskusyjnym arcydziełem i od dekad wygrywa kolejne rankingi krytyków na najwybitniejszy film wszech czasów? Chyba z przekory trzeba by zawołać, że się zestarzało i że nie jest tak wybitne, jak się powszechnie mniema.

A jednak głos sprzeciwu więźnie mi w gardle. Owszem, rewolucyjne jak na tamte czasy rozwiązania techniczne i narracyjne, które zastosował Orson Welles (głębia ostrości, ujęcia z żabiej perspektywy, niekonwencjonalne oświetlenie pierwszego i dalszych planów etc.), to dla nas dzisiaj bułka z masłem. Nowatorska forma filmu zaś – opowiadającego z punktu widzenia różnych osób o życiu jednego człowieka, magnata prasowego, Charlesa Fostera Kane’a – była potem wykorzystywana w dziesiątkach dzieł, zarówno wybitnych, jak i tuzinkowych. Mimo to nie da się filmu Wellesa odstawić do muzeum. Bo wciąż tkwi w nim tajemnica.

Można Obywatela Kane’a czytać na wielu poziomach: egzystencjalnym (przypowieść o ulotności życia nawet najbardziej potężnej jednostki), filozoficznym (nie jesteśmy w stanie poznać całej prawdy o drugim człowieku), politycznym (obraz tego, jak wygląda i funkcjonuje amerykańska demokracja), socjologicznym (portret „wyższych sfer”) itd. Można też zobaczyć w fabule kolejną wariację na temat „od pucybuta do milionera” lub „od idealisty do cynika”. Zapomnijcie wszystko, co napisano o Obywatelu Kanie, i oglądajcie ten film z otwartym umysłem.

Bartosz Żurawiecki

nagrody

Oscar 1942 – najlepszy scenariusz, New York Film Critics Circle Awards 1941 – najlepszy film

Orson Welles

Urodził się 1915 roku w Kenosha, zmarł w 1985 w Hollywood. Amerykański reżyser, aktor, scenarzysta i producent. W 1938 roku wywołuje w USA panikę Wojną światów – słuchowiskiem radiowym o najeździe Marsjan. Zostaje zaangażowany do Hollywood z gwarancją całkowitej swobody twórczej, czego owocem jest Obywatel Kane. Niestety w kolejnych latach musi toczyć nieustanne boje z producentami i innymi decydentami ingerującymi w jego filmy. Już jego drugie dzieło – Wspaniałość Ambersonów – zostaje skrócone z ponad dwóch godzin do 89 minut. Welles ma też na swoim koncie wiele nieukończonych – z różnych powodów – filmów (m.in. adaptację Don Kichota). Kilkakrotnie ekranizuje Szekspira (Makbet, Otello, Falstaff), przenosi także na ekran Proces Kafki. Laureat nagród na festiwalu w Cannes i, w 1971 roku, Oscara za całokształt twórczości.

Wybrana filmografia

1941 Obywatel Kane / Citizen Kane

1942 Wspaniałość Ambersonów / The Magnificent Ambersons

1947 Dama z Szanghaju / The Lady from Shanghai

1948 Makbet / Macbeth

1952 Otello / Othello

1958 Dotyk zła / Touch of Evil

1962 Proces / Le process / The Trail

1965 Falstaff / Campanadas a medianoche / Chimes at Midnight

1973 F jak fałszerstwo / Vérités et mensonges / About Fakes

Twórcy

reżyseria Orson Welles
scenariusz Herman J. Mankiewicz, Orson Welles
zdjęcia Gregg Toland
montaż Robert Wise
muzyka Bernard Herrmann
obsada Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford
producent Orson Welles, George Schaefer
produkcja Mercury Productions
polski dystrybutor Vivarto
język angielska
barwa czarno-biały

Obywatel Kane

Orson Welles

Twoja ocena 0/5