I cóż można jeszcze napisać o dziele, które zostało dokładnie przeanalizowane w podręcznikach historii kina, obwołane bezdyskusyjnym arcydziełem i od dekad wygrywa kolejne rankingi krytyków na najwybitniejszy film wszech czasów? Chyba z przekory trzeba by zawołać, że się zestarzało i że nie jest tak wybitne, jak się powszechnie mniema.
A jednak głos sprzeciwu więźnie mi w gardle. Owszem, rewolucyjne jak na tamte czasy rozwiązania techniczne i narracyjne, które zastosował Orson Welles (głębia ostrości, ujęcia z żabiej perspektywy, niekonwencjonalne oświetlenie pierwszego i dalszych planów etc.), to dla nas dzisiaj bułka z masłem. Nowatorska forma filmu zaś – opowiadającego z punktu widzenia różnych osób o życiu jednego człowieka, magnata prasowego, Charlesa Fostera Kane’a – była potem wykorzystywana w dziesiątkach dzieł, zarówno wybitnych, jak i tuzinkowych. Mimo to nie da się filmu Wellesa odstawić do muzeum. Bo wciąż tkwi w nim tajemnica.
Można Obywatela Kane’a czytać na wielu poziomach: egzystencjalnym (przypowieść o ulotności życia nawet najbardziej potężnej jednostki), filozoficznym (nie jesteśmy w stanie poznać całej prawdy o drugim człowieku), politycznym (obraz tego, jak wygląda i funkcjonuje amerykańska demokracja), socjologicznym (portret „wyższych sfer”) itd. Można też zobaczyć w fabule kolejną wariację na temat „od pucybuta do milionera” lub „od idealisty do cynika”. Zapomnijcie wszystko, co napisano o Obywatelu Kanie, i oglądajcie ten film z otwartym umysłem.
Bartosz Żurawiecki
Oscar 1942 – najlepszy scenariusz, New York Film Critics Circle Awards 1941 – najlepszy film
Urodził się 1915 roku w Kenosha, zmarł w 1985 w Hollywood. Amerykański reżyser, aktor, scenarzysta i producent. W 1938 roku wywołuje w USA panikę Wojną światów – słuchowiskiem radiowym o najeździe Marsjan. Zostaje zaangażowany do Hollywood z gwarancją całkowitej swobody twórczej, czego owocem jest Obywatel Kane. Niestety w kolejnych latach musi toczyć nieustanne boje z producentami i innymi decydentami ingerującymi w jego filmy. Już jego drugie dzieło – Wspaniałość Ambersonów – zostaje skrócone z ponad dwóch godzin do 89 minut. Welles ma też na swoim koncie wiele nieukończonych – z różnych powodów – filmów (m.in. adaptację Don Kichota). Kilkakrotnie ekranizuje Szekspira (Makbet, Otello, Falstaff), przenosi także na ekran Proces Kafki. Laureat nagród na festiwalu w Cannes i, w 1971 roku, Oscara za całokształt twórczości.
1941 Obywatel Kane / Citizen Kane
1942 Wspaniałość Ambersonów / The Magnificent Ambersons
1947 Dama z Szanghaju / The Lady from Shanghai
1948 Makbet / Macbeth
1952 Otello / Othello
1958 Dotyk zła / Touch of Evil
1962 Proces / Le process / The Trail
1965 Falstaff / Campanadas a medianoche / Chimes at Midnight
1973 F jak fałszerstwo / Vérités et mensonges / About Fakes