English

Hair

Miloš Forman
USA, RFN 1979 / 121’

Milošowi Formanowi udało się doprowadzić do ekranizacji musicalu Hair 12 lat po jego scenicznej premierze, gdy z dzieci kwiatów zostały już tylko barwne wspomnienia. Próżno jednak szukać w tym filmie nostalgicznych klimatów czy westchnień nad piękną młodością, która przeminęła. Nie, Hair, jak niemal wszystkie amerykańskie filmy Formana – przybysza z komunistycznej Czechosłowacji – jest opowieścią o głębokiej, nieodpartej potrzebie wolności. O starciu jednostki dążącej do wolności z systemem, który tę wolność ogranicza.

Forman zatarł teatralny rodowód pierwowzoru. Wyprowadził Hair w plener. Pierwsze, statyczne ujęcia pokazują nudne miasteczko w Oklahomie, skąd do Nowego Jorku rusza Claude Bukowski, by zgłosić się do komisji poborowej. Ale w dużym mieście spotyka grupę hippisów, którzy protestują przeciwko wojnie w Wietnamie, uprawiają „wolną miłość”, zażywają narkotyki i, generalnie, kontestują. Film od razu nabiera dynamiki, na ekran wkraczają tańce i śpiewy.

Reżyser wyraźnie sympatyzuje z buntownikami, choć nie ukrywa ich niefrasobliwości i nieodpowiedzialności. A także tragizmu ich losu. Również dzisiaj, gdy na całym świecie górę wziął konformizm, gdy większość z nas poddaje się systemowi bez słowa sprzeciwu, Hair to coś więcej niż tylko musical z ładnymi piosenkami. Ostatnie, przejmujące sceny filmu uświadamiają nam, że wciąż są sprawy, o które należy walczyć, oraz takie, przeciwko którym trzeba protestować.

Bartosz Żurawiecki

nagrody

David di Donatello Awards 1979 – najlepszy reżyser filmu zagranicznego, najlepszy soundtrack w filmie zagranicznym

Miloš Forman

Urodził się w 1932 roku w Čáslaviu (Czechosłowacja). Jego rodzice zginęli w obozach koncentracyjnych. Studiował w szkole filmowej w Pradze (FAMU). Zadebiutował w 1964 roku filmem Konkurs. Uznanie przyniosły mu kolejne filmy – Czarny Piotruś (1964), Miłość blondynki (1965) i Pali się, moja panno (1967), w których pokazał umiejętność wydobywania z życiowych sytuacji ich tragikomicznego potencjału. Inwazja wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację w sierpniu 1968 roku zastała go w Paryżu, skąd wyemigrował do USA. Jego pierwszym amerykańskim filmem był Odlot (1971) nagrodzony na festiwalu w Cannes. Wielkim sukcesem okazała się adaptacja powieści Kena Keseya Lot nad kukułczym gniazdem (1975) uhonorowana pięcioma Oscarami. Po niej przyszły kolejne ważne filmy: Hair, Amadeusz, Ragtime, Skandalista Larry Flynt czy Człowiek na księżycu.

Wybrana filmografia

1964 Konkurs / Konkurs / Audition

1964 Czarny Piotruś / Cerný Petr / Black Peter

1965 Miłość blondynki / Lásky jedné plavovlásky / The Love of a Blonde

1967 Pali się, moja panno / Horí, má panenko / The Firemen’s Ball

1975 Lot nad kukułczym gniazdem / One Flew Over the Cuckoo’s Nest

1979 Hair

1984 Amadeusz / Amadeus

1996 Skandalista Larry Flynt / The People vs. Larry Flint

1999 Człowiek na księżycu / Man on the Moon

Twórcy

reżyseria Miloš Forman
scenariusz Michael Weller, na podstawie libretta Gerome’a Ragniego i Jamesa Rado / based on a libretto by Gerome Ragni and James Rado
zdjęcia Miroslav Ondříček
montaż Alan Heim, Stanley Warnow
muzyka Galt MacDermot
obsada John Savage, Treat Williams, Beverly D’Angelo, Annie Golden, Dorsey Wright, Don Dacus
producent Michael Butler, Robert Greenhut, Lester Persky
produkcja CIP Filmproduction GmbH
polski dystrybutor Vivarto
język angielska

Hair

Miloš Forman

Twoja ocena 0/5