To, moim zdaniem, najwybitniejsze – obok Świateł wielkiego miasta – dokonanie Chaplina. W obu filmach twórca stawia swojego bohatera, ubogiego trampa w za dużych spodniach i butach, naprzeciwko potężnych sił. W Światłach… jest to metropolia, w Gorączce złota zaś natura. Wydaje się, że w starciu z nimi biedny człowieczek nie będzie miał żadnych szans. A jednak…
Rusza nasz tramp na Alaskę, gdzie trwa tytułowa gorączka złota. Spragniony bogactw tłum przeczesuje rejony rzeki Klondike w poszukiwaniu szlachetnego kruszcu. Mróz, głód, poniewierka, ataki dzikich zwierząt – oto, co czeka bohatera nieprzyzwyczajonego do życia w tak surowych „okolicznościach przyrody”. Do tego dochodzą zmagania o względy pięknej tancerki, Georgii, która nie traktuje jego miłości poważnie.
Właściwie każda sekwencja filmu to małe arcydzieło. Przypomnijmy tylko te najsłynniejsze: taniec bułeczek, jedzenie buta na kolację, walka z niedźwiedziem, domek balansujący nad przepaścią. Jest Gorączka złota pochwałą niezłomności ludzkiego ducha, która pozwala nam iść dalej mimo kolejnych upadków. Jest także hymnem na cześć potęgi marzeń oraz… amerykańskiej przedsiębiorczości. Ale wielkość filmów Chaplina polega na tym, że daleko wykraczają one poza lokalne konteksty. Są uniwersalne, w najlepszym tego słowa znaczeniu. Tramp skupia w sobie nadzieje i rozczarowania milionów widzów z całego świata. Dlatego happy end, który staje się jego udziałem, przyjmujemy z szerokim uśmiechem, bez zawiści. Przynajmniej jednemu z nas się udało.
Bartosz Żurawiecki
Urodził się w 1899 roku w Londynie, zmarł w 1977 w Szwajcarii. Aktor, reżyser, scenarzysta, kompozytor, pionier kina. Od dzieciństwa występował na scenach music-hallu. W 1907 roku został zaangażowany do zespołu wodewilowego. Podczas tournée po USA zwrócił na siebie uwagę Macka Sennetta, twórcy filmowej burleski i właściciela wytwórni Keystone. Tamże Chaplin reżyserował slapstickowe komedyjki, w których sam grał. Stworzył postać trampa w meloniku, za dużych butach, z wąsikiem i bambusową laseczką. W 1919 roku założył, wraz z Mary Pickford, Douglasem Fairbanksem i Davidem W. Griffithem, wytwórnię United Artists. W 1921 roku powstał jego pierwszy pełnometrażowy film – Brzdąc. Jako przeciwnik kina dźwiękowego Chaplin jeszcze w 1936 roku reżyserował nieme Dzisiejsze czasy. Przemówił dopiero cztery lata później w Dyktatorze. Po wojnie został oskarżony o sympatie prokomunistyczne i uznany za „cudzoziemca niepożądanego w USA”. Ostatnie filmy nakręcił w Europie.
1914 Aby zarobić na życie / Making a Living
1916 Charlie włóczęga / The Vagabond
1921 Brzdąc / The Kid
1925 Gorączka złota / The Gold Rush
1931 Światła wielkiego miasta / City Lights
1940 Dyktator / The Great Dictator
1942 Pan Verdoux / Monsieur Verdoux
1952 Światła rampy / Limelight