Pierwszy dźwiękowy film Chaplina. Wielki komik uznał, że nie może dłużej milczeć, gdy w Europie Żydzi stali się ofiarami faszystów. Dyktator to głos w obronie prześladowanych, apel o pokój, a przede wszystkim satyra na Hitlera, którego wyobraża tutaj satrapa Hynkel. Satyra nadzwyczaj celna, choć w świetle naszej wiedzy o ogromie i potworności zbrodni nazistowskich wydaje się wręcz nieprzyzwoicie… łagodna.
Chaplin wykorzystał fakt, że przywódca III Rzeszy przypomina z wyglądu jego ekranowe wcielenie – Trampa (Ten wąsik, ach, ten wąsik!). Zagrał więc podwójną rolę – tytułowego dyktatora oraz żydowskiego fryzjera, który w ostatnich dniach I wojny światowej ratuje życie niemieckiemu oficerowi. Sam jednak traci pamięć, spędza lata w szpitalu i nie zdaje sobie sprawy, że na zewnątrz trwają pogromy jego współbraci.
Do historii kina przeszło kilka scen z filmu: golenie w rytm Tańca węgierskiego Brahmsa, taniec Hynkela z globusem czy przemówienia dyktatora, podczas których Chaplin przedrzeźnia wrzaski Hitlera i jego teatralne gesty (twórca wymyślił nawet specjalny język, będący parodią niemieckiego). W tych fragmentach widać komediowy geniusz autora Świateł wielkiego miasta niepodlegający niszczącemu działaniu czasu.
A co z pacyfistycznym i humanistycznym przesłaniem filmu? Może jest zbyt dosłowne, może nazbyt łopatologicznie zostało wyrażone w epilogu (pamiętajmy jednak, kiedy Dyktator powstał). Czy to jednak znaczy, że straciło na aktualności? Niestety, nie straciło.
Bartosz Żurawiecki
Urodził się w 1899 roku w Londynie, zmarł w 1977 w Szwajcarii. Aktor, reżyser, scenarzysta, kompozytor, pionier kina. Od dzieciństwa występował na scenach music-hallu. W 1907 roku został zaangażowany do zespołu wodewilowego. Podczas tournée po USA zwrócił na siebie uwagę Macka Sennetta, twórcy filmowej burleski i właściciela wytwórni Keystone. Tamże Chaplin reżyserował slapstickowe komedyjki, w których sam grał. Stworzył postać trampa w meloniku, za dużych butach, z wąsikiem i bambusową laseczką. W 1919 roku założył, wraz z Mary Pickford, Douglasem Fairbanksem i Davidem W. Griffithem, wytwórnię United Artists. W 1921 roku powstał jego pierwszy pełnometrażowy film – Brzdąc. Jako przeciwnik kina dźwiękowego Chaplin jeszcze w 1936 roku reżyserował nieme Dzisiejsze czasy. Przemówił dopiero cztery lata później w Dyktatorze. Po wojnie został oskarżony o sympatie prokomunistyczne i uznany za „cudzoziemca niepożądanego w USA”. Ostatnie filmy nakręcił w Europie.
1914 Aby zarobić na życie / Making a Living
1916 Charlie włóczęga / The Vagabond
1921 Brzdąc / The Kid
1925 Gorączka złota / The Gold Rush
1931 Światła wielkiego miasta / City Lights
1940 Dyktator / The Great Dictator
1942 Pan Verdoux / Monsieur Verdoux
1952 Światła rampy / Limelight