English

Casablanca

Michael Curtiz
USA 1942 / 102’

Właściwie wiemy o Casablance wszystko. Że miała być rutynowym, trzeciorzędnym melodramatem, a stała się „legendą kina”. Że scenariusz kończono, gdy trwały już zdjęcia. Że słynna fraza Zagraj to jeszcze raz, Sam nigdy w filmie nie pada. Że w ostatniej scenie jako statystów zatrudniono karłów, by uzyskać odpowiednie proporcje… Ale czy wiemy też, na czym tak naprawdę polega fenomen popularności tego filmu?

Chłodnym okiem patrząc, Casablanca jest przeglądem niedorzeczności i ucieleśnieniem amerykańskiej ignorancji. Na przykład naczelny wróg III Rzeszy, ścigany przez hitlerowców uciekinier z obozu koncentracyjnego, Victor Laszlo, narodowości, hm… czechosłowackiej (tak, Laszlo to bardzo „czechosłowackie” nazwisko), w nienagannie skrojonym garniturze, z piękną Ingrid Bergman u boku wkracza do lokalu Ricka (czyli Humphreya Bogarta), głośno podaje swoje nazwisko i paraduje przed siedzącymi tam gestapowcami. Znajdziemy w filmie jeszcze parę rozwiązań, o których logikę i prawdopodobieństwo nie należy pytać.

A jednak z tej umowności i sztuczności rodzi się prawda, kuriozalne sytuacje zaś dostarczają nam autentycznych przeżyć. Gdy Bogart – grający cynika o romantycznej naturze i złamanym sercu – czyni gorzkie wyrzuty Ingrid Bergman, a ona płacze glicerynowymi łzami, płaczemy razem z nią. Dlaczego? Prawdę mówiąc, nie mam pojęcia. Wiem natomiast, że też chciałbym się znaleźć w lokalu Ricka i posłuchać, jak Sam gra raz jeszcze As Time Goes By.

Bartosz Żurawiecki

nagrody

Oscar 1944 – najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz

Michael Curtiz

Urodził się w 1888 roku w Budapeszcie, zmarł w 1962 w Hollywood. Prawdziwe nazwisko – Mihály Kertész. Pochodził z rodziny węgierskich Żydów. Studiował w budapeszteńskiej akademii teatralnej. Jako aktor kinowy i reżyser zadebiutował w 1912 roku filmem Dziś i jutro. Nakręcił na Węgrzech około 30 filmów, pracował potem w Austrii i Niemczech, m.in. przy wielkich widowiskach typu Sodoma i Gomora. Do USA przyjechał w 1926 roku. Zrealizował w Hollywood ponad sto filmów najrozmaitszych gatunków. Najlepsze z nich – oprócz Casablanki – to seria filmów przygodowych z Errolem Flynnem, dramat gangsterski Aniołowie o brudnych twarzach, musical Yankee Doodle Dandy, czarny kryminał z oscarową rolą Joan Crawford Mildred Pierce. Ostatni film – western z Johnem Waynem, pt. W kraju Komanczów – zrealizował w 1961 roku.

Wybrana filmografia

1912 Dziś i jutro / Ma és hol nap / Today and Tomorrow

1922 Sodoma i Gomora / Sodom und Gomorrah

1926 Trzeci stopień / The Third Degree

1935 Kapitan Blood / Captain Blood

1936 Szarża lekkiej brygady / The Charge of the Light Brigade

1938 Aniołowie o brudnych twarzach / Angels with Dirty Faces

1942 Yankee Doodle Dandy

1942 Casablanca

1945 Mildred Pierce

1961 W kraju Komanczów / The Comancheros

Twórcy

reżyseria Michael Curtiz
scenariusz Julius J. Epstein, Philip G. Epstein, Howard Koch, Casey Robinson, na podstawie sztuki Murraya Burnetta i Joan Alison / based on a play by Murray Burnett and Joan Alison
zdjęcia Arthur Edeson
montaż Owen Marks
muzyka Max Steiner
obsada Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Paul Henreid, Claude Rains, Conrad Veidt, Dooley Wilson, Peter Lorre, Sydney Greenstreet
producent Hal B. Wallis, Jack L. Warner
produkcja Warner Bros. Pictures
polski dystrybutor Vivarto
język angielska, francuska, niemiecka
barwa czarno-biały

Casablanca

Michael Curtiz

Twoja ocena 0/5