Właściwie wiemy o Casablance wszystko. Że miała być rutynowym, trzeciorzędnym melodramatem, a stała się „legendą kina”. Że scenariusz kończono, gdy trwały już zdjęcia. Że słynna fraza Zagraj to jeszcze raz, Sam nigdy w filmie nie pada. Że w ostatniej scenie jako statystów zatrudniono karłów, by uzyskać odpowiednie proporcje… Ale czy wiemy też, na czym tak naprawdę polega fenomen popularności tego filmu?
Chłodnym okiem patrząc, Casablanca jest przeglądem niedorzeczności i ucieleśnieniem amerykańskiej ignorancji. Na przykład naczelny wróg III Rzeszy, ścigany przez hitlerowców uciekinier z obozu koncentracyjnego, Victor Laszlo, narodowości, hm… czechosłowackiej (tak, Laszlo to bardzo „czechosłowackie” nazwisko), w nienagannie skrojonym garniturze, z piękną Ingrid Bergman u boku wkracza do lokalu Ricka (czyli Humphreya Bogarta), głośno podaje swoje nazwisko i paraduje przed siedzącymi tam gestapowcami. Znajdziemy w filmie jeszcze parę rozwiązań, o których logikę i prawdopodobieństwo nie należy pytać.
A jednak z tej umowności i sztuczności rodzi się prawda, kuriozalne sytuacje zaś dostarczają nam autentycznych przeżyć. Gdy Bogart – grający cynika o romantycznej naturze i złamanym sercu – czyni gorzkie wyrzuty Ingrid Bergman, a ona płacze glicerynowymi łzami, płaczemy razem z nią. Dlaczego? Prawdę mówiąc, nie mam pojęcia. Wiem natomiast, że też chciałbym się znaleźć w lokalu Ricka i posłuchać, jak Sam gra raz jeszcze As Time Goes By.
Bartosz Żurawiecki
Oscar 1944 – najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz
Urodził się w 1888 roku w Budapeszcie, zmarł w 1962 w Hollywood. Prawdziwe nazwisko – Mihály Kertész. Pochodził z rodziny węgierskich Żydów. Studiował w budapeszteńskiej akademii teatralnej. Jako aktor kinowy i reżyser zadebiutował w 1912 roku filmem Dziś i jutro. Nakręcił na Węgrzech około 30 filmów, pracował potem w Austrii i Niemczech, m.in. przy wielkich widowiskach typu Sodoma i Gomora. Do USA przyjechał w 1926 roku. Zrealizował w Hollywood ponad sto filmów najrozmaitszych gatunków. Najlepsze z nich – oprócz Casablanki – to seria filmów przygodowych z Errolem Flynnem, dramat gangsterski Aniołowie o brudnych twarzach, musical Yankee Doodle Dandy, czarny kryminał z oscarową rolą Joan Crawford Mildred Pierce. Ostatni film – western z Johnem Waynem, pt. W kraju Komanczów – zrealizował w 1961 roku.
1912 Dziś i jutro / Ma és hol nap / Today and Tomorrow
1922 Sodoma i Gomora / Sodom und Gomorrah
1926 Trzeci stopień / The Third Degree
1935 Kapitan Blood / Captain Blood
1936 Szarża lekkiej brygady / The Charge of the Light Brigade
1938 Aniołowie o brudnych twarzach / Angels with Dirty Faces
1942 Yankee Doodle Dandy
1942 Casablanca
1945 Mildred Pierce
1961 W kraju Komanczów / The Comancheros