W kwestii odbioru tego filmu nic się nie zmienia od prawie stu lat. Relacja między ubogim trampem a tytułowym brzdącem znalezionym na ulicy wciąż wyciska nam łzy wzruszenia. Sceny humorystyczne (choćby ta, w której chłopak wybija szyby, by ojciec mógł wstawić nowe) niezmiennie wywołują salwy śmiechu, a dramatyczne (wtargnięcie pracowników opieki społecznej) ściskają za gardło. Te ostatnie oglądałem z pewną obawą, bo wiadomo, że w niemym kinie drażnią nas dzisiaj melodramatyczne gesty i staromodne aktorstwo. Nic z tych rzeczy! Prawda emocji ani przez moment nie wydaje się anachroniczna, rewelacyjny Jackie Coogan zaś to protoplasta wszystkich późniejszych znakomitych małych aktorów, którzy przewinęli się nie tylko przez amerykańskie kino.
Niewiele także zestarzały się akcenty krytyki społecznej – nie mniej ważne u Chaplina niż walory rozrywkowe. Ramowa historia samotnej, potępionej przez obywateli matki, która w rozpaczy porzuca swoje dziecko, to protest przeciwko podrzędnemu miejscu kobiet, społecznej hipokryzji i męskiemu egoizmowi. Równie wieczna jest także głupota biurokratów i przemoc prawa, zwłaszcza wobec tych, którzy – jak tramp – mogą jej przeciwstawić tylko własny spryt i determinację.
Nie patrzymy więc na filmy Chaplina jak na pamiątki z przeszłości. One bowiem, z tą samą siłą co kiedyś, przypominają nam, że świat nie jest sprawiedliwym miejscem, a zadośćuczynienie i happy end często znaleźć można tylko w kinie.
Bartosz Żurawiecki
Urodził się w 1899 roku w Londynie, zmarł w 1977 w Szwajcarii. Aktor, reżyser, scenarzysta, kompozytor, pionier kina. Od dzieciństwa występował na scenach music-hallu. W 1907 roku został zaangażowany do zespołu wodewilowego. Podczas tournée po USA zwrócił na siebie uwagę Macka Sennetta, twórcy filmowej burleski i właściciela wytwórni Keystone. Tamże Chaplin reżyserował slapstickowe komedyjki, w których sam grał. Stworzył postać trampa w meloniku, za dużych butach, z wąsikiem i bambusową laseczką. W 1919 roku założył, wraz z Mary Pickford, Douglasem Fairbanksem i Davidem W. Griffithem, wytwórnię United Artists. W 1921 roku powstał jego pierwszy pełnometrażowy film – Brzdąc. Jako przeciwnik kina dźwiękowego Chaplin jeszcze w 1936 roku reżyserował nieme Dzisiejsze czasy. Przemówił dopiero cztery lata później w Dyktatorze. Po wojnie został oskarżony o sympatie prokomunistyczne i uznany za „cudzoziemca niepożądanego w USA”. Ostatnie filmy nakręcił w Europie.
1914 Aby zarobić na życie / Making a Living
1916 Charlie włóczęga / The Vagabond
1921 Brzdąc / The Kid
1925 Gorączka złota / The Gold Rush
1931 Światła wielkiego miasta / City Lights
1940 Dyktator / The Great Dictator
1942 Pan Verdoux / Monsieur Verdoux
1952 Światła rampy / Limelight