Z jednej strony pisze się, że jest to najważniejszy film lat 60., gdyż od niego zaczęła się nowa era kina amerykańskiego, wyswobodzonego wreszcie ze starych hollywoodzkich konwencji i ograniczeń. Era kina zbuntowanego, krytycznego wobec systemu, odważnego formalnie. Z drugiej strony – wciąż podnosi się zarzuty, że Bonnie i Clyde epatuje przemocą, a parę zwykłych bandziorów pokazuje w romantycznym świetle, czyniąc z nich idoli kontestującej młodzieży. Cóż, kino amerykańskie od początku swego istnienia wolało ekscytować się perypetiami złoczyńców, niż pochylać się nad losem ich ofiar. Jednak klasa filmu sprawia, że trudno go traktować jak kolejną sztampową opowieść o „urodzonych mordercach”.
Bonnie Parker i Clyde Barrow istnieli naprawdę. Faktycznie okradali banki i sklepy w czasach Wielkiego Kryzysu oraz zabijali ludzi, którzy weszli im w paradę. W filmie na drogę przestępstwa pcha ich nie bieda, lecz nuda. Młodzieńcze pragnienie przeżycia czegoś ekscytującego. Twórcy podsuwają także trop psychoanalityczny. Clyde to impotent, który napadami z bronią w ręką rekompensuje sobie niepowodzenia seksualne.
W pewnym momencie okazuje się, że z obranej przez nich drogi nie ma już odwrotu. Naszych bohaterów ściga policja kilku stanów, stają się też sensacją mediów. To, co miało być podniecającą przygodą, zmienia się w fatum. Właśnie ten egzystencjalny, by nie rzec eschatologiczny, wymiar filmu Penna porusza mnie dzisiaj najbardziej. Bo przed śmiercią nikomu nie udało się uciec.
Bartosz Żurawiecki
Oscar 1968 – najlepsza aktorka, najlepsze zdjęcia, New York Film Critics Circle Awards 1967 – najlepszy scenariusz, Kansas City Film Critics Circle Awards 1968 – najlepszy film, National Society of Film Critics Awards 1968 – najlepszy scenariusz, najlepszy aktor drugoplanowy, BAFTA Awards 1968 – najbardziej obiecujący debiut aktorski
Urodził się w 1922 roku w Filadelfii. Syn żydowskich emigrantów z Rosji. Pierwsze sukcesy odnosi jako reżyser telewizyjny i teatralny. W kinie debiutuje w 1958 roku psychologicznym westernem Broń w lewej ręce. W 1960 roku otrzymuje nagrodę Tony za reżyserię na Broadwayu sztuki Williama Gibsona Cudotwórczyni, którą dwa lata później z powodzeniem przenosi na ekran. Uznanie przynoszą mu drapieżne, ale także poetyckie, a przede wszystkim rewizjonistyczne wobec amerykańskich mitów filmy, takie jak: Obława, Bonnie i Clyde, Restauracja Alicji czy antywestern Mały wielki człowiek. W latach 80. nie odnosi już takich sukcesów jak wcześniej i wycofuje się z powrotem do telewizji.
1958 Broń w lewej ręce / The Left Handed Gun
1962 Cudotwórczyni / The Miracle Worker
1966 Obława / The Chase
1967 Bonnie i Clyde / Bonnie and Clyde
1969 Restauracja Alicji / Alice’s Restaurant
1970 Mały wielki człowiek / Little Big Man
1975 W mroku nocy / Night Moves
1976 Przełomy Missouri / The Missouri Breaks
1987 Śmiertelnie mroźna zima / Dead of Winter
1989 Penn & Teller Get Killed