English

Annie Hall

Woody Allen
USA 1977 / 93’

W twórczości Allena Annie Hall zajmuje miejsce szczególne. Tu po raz pierwszy amerykański twórca zrezygnował z parodii i groteski, jakie charakteryzowały jego wcześniejsze dokonania, i stworzył coś, co w różnych wariantach będzie odtąd powtarzał w swoich kolejnych filmach – opowieść o miłosnym związku nowojorskich neurotyków. Zatem Annie Hall to niejako historia wzorcowa, a zarazem – w moim przekonaniu – najlepsza rzecz, jaką nakręcił Allen. Mimo upływu ponad 30 lat od chwili powstania filmu dowcip nie stracił na błyskotliwości (tutaj pada słynna kwestia, że masturbacja to seks z kimś, kogo się kocha), a wyborny komizm słowny i sytuacyjny idzie w parze z psychologiczną przenikliwością oraz soczystym opisem obyczajów amerykańskich elit intelektualnych i showbiznesowych. Nieuporządkowana z pozoru narracja (achronologia zdarzeń, postaci przemawiające wprost do kamery) świetnie oddaje stan ducha bohaterów: ich wewnętrzny dygot, emocjonalne zahamowania i wydumane często rozterki.

W Annie Hall Allen połączył humor z nastrojem melancholii, refleksją nad absurdalnością, a jednocześnie niepowtarzalnością relacji międzyludzkich. Siebie obsadził w głównej roli męskiej – sfrustrowanego intelektualisty mizantropa, który ma obsesję śmierci i nerwicę (pierwotnie film nazywał się Anhedonia – co oznacza niemożność doznawania przyjemności). Rolę tytułową zagrała – była już wówczas – partnerka życiowa reżysera, Diane Keaton. Jej rozkojarzona i promienna Annie Hall to z pewnością jeden z najciekawszych portretów kobiecych w historii kina.

Bartosz Żurawiecki

nagrody

Oscar 1978 – najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz, najlepsza aktorka, BAFTA Awards 1978 – najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz, najlepsza aktorka, najlepszy montaż, Złote Globy 1978 – najlepsza aktorka komediowa

Woody Allen

Prawdziwe nazwisko: Allan Stewart Konigsberg. Urodził się w 1935 roku w Nowym Jorku. W wieku 15 lat zaczął sprzedawać dowcipy lokalnym gazetom, potem występował jako komik stand-upowy, aż wreszcie w 1965 roku napisał scenariusz do filmu Co słychać, koteczku?. Pierwszym filmem, który podpisał jako reżyser, był obraz Jak się masz, koteczku? (1966). Od czasu Annie Hall (1977) jest uważany (zwłaszcza w Europie) za jednego z najważniejszych reżyserów światowego kina. Regularnie, co roku, dostarcza widowni swój nowy film. W wielu z nich zagrał także główną rolę. Laureat trzech Oscarów, dwóch Cezarów, nagród na festiwalach filmowych w Cannes, Wenecji i Berlinie.

Wybrana filmografia

1966 Jak się masz, koteczku? / What’s Up Tiger Lilly?

1969 Bierz forsę i w nogi / Take the Money and Run

1977 Annie Hall

1979 Manhattan

1983 Zelig

1986 Hannah i jej siostry / Hannah and Her Sisters

1989 Zbrodnie i wykroczenia / Crimes and Misdemeanors

1994 Strzały na Broadwayu / Bullets Over Broadway

2003 Życie i cała reszta / Anything Else

2005 Wszystko gra / Match Point

2009 Co nas kręci, co nas podnieca / Whatever Works

Artykuły o filmie

Strona oficjalna

Twórcy

reżyseria Woody Allen
scenariusz Woody Allen, Marshall Brickman
zdjęcia Gordon Willis
montaż Wendy Greene Bricmont, Ralph Rosenblum
obsada Woody Allen, Diane Keaton, Tony Roberts, Carol Kane, Paul Simon, Shelley Duvall
producent Fred T. Gallo, Robert Greenhut, Charles H. Joffe, Jack Rollins
produkcja Rollins-Joffe Productions
polski dystrybutor Vivarto
język angielska, niemiecka

Annie Hall

Woody Allen

Twoja ocena 0/5