W twórczości Allena Annie Hall zajmuje miejsce szczególne. Tu po raz pierwszy amerykański twórca zrezygnował z parodii i groteski, jakie charakteryzowały jego wcześniejsze dokonania, i stworzył coś, co w różnych wariantach będzie odtąd powtarzał w swoich kolejnych filmach – opowieść o miłosnym związku nowojorskich neurotyków. Zatem Annie Hall to niejako historia wzorcowa, a zarazem – w moim przekonaniu – najlepsza rzecz, jaką nakręcił Allen. Mimo upływu ponad 30 lat od chwili powstania filmu dowcip nie stracił na błyskotliwości (tutaj pada słynna kwestia, że masturbacja to seks z kimś, kogo się kocha), a wyborny komizm słowny i sytuacyjny idzie w parze z psychologiczną przenikliwością oraz soczystym opisem obyczajów amerykańskich elit intelektualnych i showbiznesowych. Nieuporządkowana z pozoru narracja (achronologia zdarzeń, postaci przemawiające wprost do kamery) świetnie oddaje stan ducha bohaterów: ich wewnętrzny dygot, emocjonalne zahamowania i wydumane często rozterki.
W Annie Hall Allen połączył humor z nastrojem melancholii, refleksją nad absurdalnością, a jednocześnie niepowtarzalnością relacji międzyludzkich. Siebie obsadził w głównej roli męskiej – sfrustrowanego intelektualisty mizantropa, który ma obsesję śmierci i nerwicę (pierwotnie film nazywał się Anhedonia – co oznacza niemożność doznawania przyjemności). Rolę tytułową zagrała – była już wówczas – partnerka życiowa reżysera, Diane Keaton. Jej rozkojarzona i promienna Annie Hall to z pewnością jeden z najciekawszych portretów kobiecych w historii kina.
Bartosz Żurawiecki
Oscar 1978 – najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz, najlepsza aktorka, BAFTA Awards 1978 – najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz, najlepsza aktorka, najlepszy montaż, Złote Globy 1978 – najlepsza aktorka komediowa
Prawdziwe nazwisko: Allan Stewart Konigsberg. Urodził się w 1935 roku w Nowym Jorku. W wieku 15 lat zaczął sprzedawać dowcipy lokalnym gazetom, potem występował jako komik stand-upowy, aż wreszcie w 1965 roku napisał scenariusz do filmu Co słychać, koteczku?. Pierwszym filmem, który podpisał jako reżyser, był obraz Jak się masz, koteczku? (1966). Od czasu Annie Hall (1977) jest uważany (zwłaszcza w Europie) za jednego z najważniejszych reżyserów światowego kina. Regularnie, co roku, dostarcza widowni swój nowy film. W wielu z nich zagrał także główną rolę. Laureat trzech Oscarów, dwóch Cezarów, nagród na festiwalach filmowych w Cannes, Wenecji i Berlinie.
1966 Jak się masz, koteczku? / What’s Up Tiger Lilly?
1969 Bierz forsę i w nogi / Take the Money and Run
1977 Annie Hall
1979 Manhattan
1983 Zelig
1986 Hannah i jej siostry / Hannah and Her Sisters
1989 Zbrodnie i wykroczenia / Crimes and Misdemeanors
1994 Strzały na Broadwayu / Bullets Over Broadway
2003 Życie i cała reszta / Anything Else
2005 Wszystko gra / Match Point
2009 Co nas kręci, co nas podnieca / Whatever Works