Gdy film pojawił się na ekranach, zebrał – oprócz sterty nagród i entuzjastycznych recenzji – także parę kąśliwych uwag. Zwłaszcza muzykolodzy mieli za złe twórcom, że zrobili z Mozarta rozbrykanego młodzieńca, który na kolanie, od niechcenia pisze genialne utwory (a przecież był to człowiek niezwykle pracowity), cesarskiego kompozytora, Antonia Salieriego, naznaczyli zaś na wieki piętnem „króla miernot” (krzywdząca opinia) i mordercy Wolfganga Amadeusza (choć to tylko insynuacje).
Nie da się ukryć, że film Formana silnie wpłynął na potoczne myślenie o Mozarcie i jego czasach. Taka jest potęga kina! Ale Amadeusz nie stałby się „dziełem z kanonu”, gdyby ograniczył się do snucia sensacyjnych anegdot na temat postaci z encyklopedii. To film o paradoksach talentu, który często „trafia” w osoby, wydawać by się mogło, zupełnie niegodne tego zaszczytu. Jednocześnie jest to bardzo formanowska opowieść o wolności artysty czy też szerzej – jednostki w konfrontacji z opresyjną rzeczywistością. Z władzą, z zawiścią i brakiem zrozumienia.
Mimo dramatyzmu losów kompozytora Amadeusz ma w sobie radość i blask, które przebijają się przez mroczne tony – to wszystko, co łączy twórczość Formana (począwszy od pierwszych czeskich komedii) i muzykę Mozarta. Film kończy śmiech tytułowego bohatera. Wyraz triumfu zza grobu. Zabić można artystę, ale nie jego sztukę.
Bartosz Żurawiecki
Oscar 1985 – najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz, najlepszy aktor, najlepsza scenografia, najlepsze kostiumy, najlepsza charakteryzacja, najlepszy dźwięk, Złote Globy 1985 – najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy aktor, najlepszy scenariusz, BAFTA Awards 1986 – najlepsze zdjęcia, najlepszy montaż, najlepsza charakteryzacja, najlepszy dźwięk, César 1985 – najlepszy film zagraniczny, Awards of the Japanese Academy 1986 – najlepszy film zagraniczny
Urodził się w 1932 roku w Čáslaviu (Czechosłowacja). Jego rodzice zginęli w obozach koncentracyjnych. Studiował w szkole filmowej w Pradze (FAMU). Zadebiutował w 1964 roku filmem Konkurs. Uznanie przyniosły mu kolejne filmy – Czarny Piotruś (1964), Miłość blondynki (1965) i Pali się, moja panno (1967), w których pokazał umiejętność wydobywania z życiowych sytuacji ich tragikomicznego potencjału. Inwazja wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację w sierpniu 1968 roku zastała go w Paryżu, skąd wyemigrował do USA. Jego pierwszym amerykańskim filmem był Odlot (1971) nagrodzony na festiwalu w Cannes. Wielkim sukcesem okazała się adaptacja powieści Kena Keseya Lot nad kukułczym gniazdem (1975) uhonorowana pięcioma Oscarami. Po niej przyszły kolejne ważne filmy: Hair, Amadeusz, Ragtime, Skandalista Larry Flynt czy Człowiek na księżycu.
1964 Konkurs / Konkurs / Audition
1964 Czarny Piotruś / Cerný Petr / Black Peter
1965 Miłość blondynki / Lásky jedné plavovlásky / The Love of a Blonde
1967 Pali się, moja panno / Horí, má panenko / The Firemen’s Ball
1975 Lot nad kukułczym gniazdem / One Flew Over the Cuckoo’s Nest
1979 Hair
1984 Amadeusz / Amadeus
1996 Skandalista Larry Flynt / The People vs. Larry Flint
1999 Człowiek na księżycu / Man on the Moon