English

Kwiecień

Nanni Moretti
April / Aprile
Włochy, Francja 1998 / 78’

Nanni Moretti powraca do swojego ulubionego tematu i raz jeszcze eksploruje granicę pomiędzy życiem prywatnym a publicznym. We Włoszech wszyscy obywatele oczekują zaplanowanych na kwiecień wyborów parlamentarnych. Zaangażowany po stronie lewicy reżyser pragnie nakręcić dokument o sytuacji w kraju. Traf chce jednak, że żona mężczyzny spodziewa się dziecka, a termin porodu ma zbiec się z dniem ogłoszenia wyników wyborów. Zdezorientowany bohater musi odpowiedzieć sobie na pytanie o priorytety. Choć na ekranie pojawia się nie tylko Moretti, lecz także jego żona i synek, Kwiecień nie jest klasyczną filmową autobiografią. Film włoskiego mistrza to – kolejny w jego karierze po Dzienniku intymnym – błyskotliwy esej, w którym rzeczywistość na każdym kroku przeplata się z fikcją. Mocną stroną Kwietnia pozostaje właściwe Morettiemu wyczucie absurdu. W końcu żaden inny reżyser nie wpadłby na pomysł, by wzbogacić swój film fragmentami kiczowatego musicalu o cukierniku-trockiście.

Piotr Czerkawski

nagrody

David di Donatello Awards 1998 – Best Supporting Actor

Nanni Moretti

Urodził się w 1953 roku w Bruneck w Tyrolu Południowym w rodzinie nauczycielskiej. Pierwsze próby reżyserskie podjął już w wieku 20 lat. Jego pełnometrażowym debiutem okazał się zrealizowany w 1976 roku Jestem samowystarczalny. Pięć lat później za film Złote sny otrzymał Nagrodę Specjalną Jury na festiwalu w Wenecji. Bardzo szybko wypracował autorski styl, na który składają się zaangażowanie polityczne po stronie lewicy, absurdalne poczucie humoru i częste sięganie po motywy autobiograficzne. W latach 80. zaprzyjaźnił się z Krzysztofem Kieślowskim i miał zagrać jedną z ról w Podwójnym życiu Weroniki. Plany te pokrzyżowała jednak zdiagnozowana u Morettiego choroba. Walka z rakiem stanowi jeden z centralnych motywów nakręconego w 1993 roku Dziennika intymnego, który otrzymał nagrodę za najlepszą reżyserię w Cannes. Osiem lat później Moretti triumfował na tym samym festiwalu za sprawą Pokoju syna. Autor Kajmana należy dziś do tzw. „canneńskiej rodziny”, a jego kolejne dzieła regularnie pojawiają się w konkursie głównym tej najbardziej prestiżowej imprezy filmowej świata. Nie inaczej było z zamykającą dotychczasowy dorobek reżysera Moją matką, która wyjechała z Lazurowego Wybrzeża z Nagrodą Jury Ekumenicznego. Moretti nie tylko staje za kamerą, lecz także występuje w swoich filmach jako aktor. Od czasu do czasu pojawia się w tej roli również u kolegów po fachu, u braci Taviani czy Danielego Luchettiego.

Wybrana filmografia

1978 Ecce bombo

1981 Złote sny / Sogni d'oro / Golden Dreams

1985 Idźcie, ofiara spełniona / La messa è finita / The Mass Is Ended

1993 Dziennik intymny / Caro diario / Dear Diary

1998 Kwiecień / Aprile / April

2001 Pokój syna / La stanza del figlio / The Son's Room

2006 Kajman / Il caimano / The Caiman

2011 Habemus Papam – mamy papieża / Habemus Papam / We Have a Pope

2015 Moja matka / Mia madre / My Mother

 

Twórcy

reżyseria Nanni Moretti
scenariusz Nanni Moretti
zdjęcia Giuseppe Lanci
montaż Angelo Nicolini
muzyka Alessandro Zanon
obsada Nanni Moretti, Silvio Orlando, Silvia Nono
producent Nanni Moretti, Angelo Barbagallo
produkcja Sacher Film, Bac Films
właściciel praw Tamasa
język włoski