Filmy Wanga Binga, najważniejszego przedstawiciela chińskiego Ruchu Nowego Dokumentu, cechuje wrażliwość i niezwykły zmysł obserwacji. Reżyser pokazuje gwałtowne i nierzadko dramatyczne zmiany zachodzące w Państwie Środka w XXI wieku. Unika poprawności politycznej, gardzi rządową propagandą sukcesu. Tym razem wchodzi z kamerą na męski oddział szpitala psychiatrycznego w prowincji Junnan na południu Chin. Trafiają tu zarówno groźni przestępcy, mordercy i gwałciciele, jak i alkoholicy, schizofrenicy czy po prostu outsiderzy nieakceptowani przez lokalne społeczności. Efektem eksperymentu – reżyser przez kilka miesięcy odgrywał rolę pacjenta – jest przerażająca czterogodzinna rejestracja życia w szpitalnym mikrokosmosie, metafora funkcjonowania opresyjnego systemu. Mroczne pokoje, niekończące się korytarze, kraty w oknach, bród, smród, wieloletnie wyroki – więzienne warunki nie mają nic wspólnego z jakąkolwiek terapią. W tym szalonym zamknięciu rodzi się jednocześnie alternatywny świat – wolny od zewnętrznych norm, prawdziwszy.
Agnieszka Szeffel
Najważniejszy przedstawiciel rozwijającego się w Chinach od początku lat 90. Ruchu Nowego Dokumentu, wnikliwy obserwator gwałtownie zmieniającej się chińskiej rzeczywistości, reżyser i producent, założyciel Wang Bing Studios. Urodził się w 1967 roku w Shaanxi. Skończył Akademię Filmową w Pekinie w 1996 roku. W 2003 roku zadebiutował nagradzaną na międzynarodowych festiwalach dziewięciogodzinną epopeją Te Xi Qu: The West of Tracks, opowiadającą o dezindustrializacji dumy socjalistycznej gospodarki Chin – dystryktu Tiexi. Jego film Fengming, a Chinese Memoir miał premierę na MFF w Cannes, Crude Oil – w Rotterdamie. Rów (The Ditch) oglądaliśmy podczas T-Mobile Nowe Horyzonty w 2011 roku.
2003 Tiexi qu / Tie Xi Qu: The West of Tracks (doc.)
2007 He Fengming / Fengming: A Chinese Memoir (doc.)
2008 Caiyou riji / Crude Oil (doc.)
2009 Wu ming zhe / Man with No Name (doc.)
2010 Rów / Jiabiangou / The Ditch