Douglas Quaid każdej nocy śni o Marsie: o romansach i intrygach pośród bezkresnych, jałowych ziem Czerwonej Planety. Chcąc zaspokoić swoją tęsknotę, udaje się do firmy, która oferuje klientom sztuczne wspomnienia. Tam wychodzi na jaw, że przeszedł już podobny zabieg i tak naprawdę jest marsjańskim agentem. Ta luźna adaptacja opowiadania Philipa K. Dicka początkowo planowana była jako wielkie przygodowe widowisko. W rękach Paula Verhoevena, który na przełomie lat 80. i 90. był w USA najbardziej drapieżnym twórcą kina gatunkowego, stała się orgią seksu, przemocy i wizualnej ekstrawagancji. Kobieta z potrójnym biustem, wybuchająca mechaniczna głowa, potworne bliźniaki syjamskie, ciała puchnące w marsjańskiej atmosferze – te oraz inne obrazy powstały dzięki zaawansowanym analogowym efektom specjalnym: miniaturom, animatronice lub charakteryzacji. Pamięć absolutna to jeden z ostatnich przykładów użycia ich na taką skalę.
Piotr Mirski
Academy Awards 1991 – Special Achievement Award; Saturn Award 1991 – Best Science Fiction Film, Best Costumes
Urodził się w 1938 roku w Amsterdamie. Studiował matematykę i fizykę, ale nigdy nie zajmował się tymi dziedzinami zawodowo. Najpierw pracował dla holenderskiej telewizji, potem zaczął kręcić filmy kinowe, m.in. Biznes to biznes i Tureckie owoce. W połowie lat 80. wyjechał do Hollywood, gdzie stał się specjalistą od dosadnego, pełnego krwi i seksu kina gatunkowego. Jego klasycznymi dziełami są RoboCop, Pamięć absolutna i Nagi instynkt.
1973 Tureckie owoce / Turks fruit / Turkish Delight
1987 RoboCop
1990 Pamięć absolutna / Total Recall
1992 Nagi instynkt / Basic Instinct
1995 Showgirls