Ten nieco mniej znany thriller wielkiego Alfreda Hitchcocka powstał na fali krótkotrwałej mody na kino trójwymiarowe, która eksplodowała w pierwszej połowie lat 50. I chociaż wszedł on na ekrany w momencie słabnięcia trendu, przez co w wielu kinach grano go w standardowym formacie, to z perspektywy czasu wydaje się przykładem inteligentnego wykorzystania 3D. Zaczerpnięta z popularnej sztuki Fredericka Knotta historia – moralitet o chciwym mężu, który planuje morderstwo swojej niewiernej żony – rozgrywa się prawie w całości w jednym mieszkaniu. Zamiast atakować widzów setkami atrakcji, Hitchcock subtelnie próbuje wciągnąć ich w samo centrum zdarzeń. Wznosi na pierwszym planie góry przedmiotów – filiżanek, telefonów, pudełek, wazonów, nożyczek i posążków – którymi równocześnie drażni percepcję i buduje wrażenie głębi. Starannie kreśli plan miejsca akcji, a potem opracowuje choreografię zbrodni.
Piotr Mirski
Żył w latach 1899-1980. Mistrz suspensu, najsłynniejszy w historii reżyser kryminałów i thrillerów. Karierę reżyserską zaczynał w latach 20. w Wielkiej Brytanii, ale pod koniec lat 30. przeniósł się do Hollywood. Do jego najsłynniejszych dzieł należą: Okno na podwórze, Ptaki, Psychoza, Północ – północny zachód oraz Zawrót głowy. Ten ostatni tytuł w pochodzącym z 2012 roku rankingu magazynu Sight & Sound został uznany za najlepszy film wszech czasów.
1951 Nieznajomi z pociągu / Strangers on a Train
1954 Okno na podwórze / Rear Window
1958 Zawrót głowy / Vertigo
1960 Psychoza / Psycho
1963 Ptaki / The Birds