Martwa natura ukazuje 48 lat dyktatury w Portugalii, wykorzystując archiwalne filmy i fotografie. Film obywa się bez słów i konstruuje opowieść na podstawie raportów wojennych i filmów propagandowych skompilowanych w zręczną całość. Martwa natura prezentuje obrazy z czasów wyjątkowo drażliwych dla samych Portugalczyków. Faktograficzne archiwalne materiały dokumentujące rewolucję, niespodziewanie przynoszą interpretację współczesności. Klucz do odczytania filmu można zawrzeć w jego motcie: za jednym obrazem zawsze kryje się inny, ukryty.
FF DocPoint Helsinki 2007
Mała małpka skacze w rogu ekranu, w którym ukazuje się ręka białego człowieka. Ten imponujący obraz angażuje nas w arcydzieło - Martwą naturę Susany de Sousa. Pierwsza scena filmu jest otwarta na interpretacje, ale nie sposób nie skojarzyć jej z długą historią kolonializmu, kiedy biali ludzie podbijali i niszczyli Nowy Świat. Film opiera się na materiałach zebranych z portugalskich archiwów z czasów dyktatury Salzara, który zarządzał Portugalią i jej koloniami w Ameryce, Afryce i Azji przez całe dekady, aż do Goździkowej Rewolucji w 1974 r., która położyła kres jego niekończącym się rządom.
FF Jerusalem 2007
Susana de Sousa urodziła się w 1962 roku w Lizbonie. Ukończyła reżyserię w lizbońskiej Escola Superior de Teatro e Cinema, malarstwo na Faculdade de Belas-Artes oraz filozofię na Uniwersytecie w Lizbonie.