English

Polowanie na czarownice

Anja Breien
The Witch Hunt / Forfølgelsen
Norwegia, Szwecja 1981 / 93’

Twórczość Anji Breien kojarzona jest często z neośredniowiecznym nurtem we współczesnym kinie norweskim. Według Umberto Eco średniowiecze ma dla zachodniej kultury tak doniosłe znaczenie, jak wczesne dzieciństwo dla rozwoju człowieka. By zrozumieć nowoczesną cywilizację, jej problemy i wątpliwości, należy – niczym podczas psychoanalitycznego seansu – cofnąć się do wieków średnich. Pod słowami Eco podpisali się norwescy reżyserzy, m.in. Nils Gaup w Tropicielu (1987), Liv Ullmann w Krystynie, córce Lavransa (1995) czy Anja Breien w krótkometrażowym debiucie Dorastanie (1967), przerobionym później na pełnometrażowy film Trollsyn (1994), który wyreżyserowała Ola Solum (Breien była autorką scenariusza). Jego bohaterka, dorastająca dziewczynka, wyjęta ze średniowiecznej legendy Maren Larsdotter Laupstad, jako jedyna z rodziny przeżyła wielką zarazę, która w XIV wieku spustoszyła Norwegię, przyczyniając się do jej upadku i 400-letniej zależności od Danii. W Polowaniu na czarownice reżyserka kontynuuje ten wątek. Niezależna, oskarżona o czary Eli Laupstad reprezentuje zniewoloną przez patriarchat kobiecość, jej historia jest też symbolicznym odbiciem historii kraju poddanego represjom obcego porządku. 

nagrody

Venice IFF 1981 – Special Mention, Best Actress

Anja Breien

Jedna z najważniejszych przedstawicielek kinematografii norweskiej. Urodziła się w 1940 roku w Oslo, skończyła studia filmowe w paryskim IDHEC. Obok Vibeke Lokkeberg i Laili Mikkelsen współtworzyła feministyczne oblicze Nowej Fali norweskiego kina. Swój pierwszy długi metraż - Gwałt- nakręciła w 1971 roku. Zasłynęła m.in. pokazywanym na festiwalu w Wenecji Polowaniem na czarownice (1981) oraz trylogią: Żony (1975), Żony dziesięć lat później (1985), Żony III (1996), napisaną wspólnie z odtwarzającymi główne role aktorkami jako kobieca odpowiedź na Mężów Johna Cassavetesa. Autorskie kino Anji Breien, często porównywane z twórczością belgijskiej reżyserki Chantal Akerman, czy nowofalowej Francuzki Agnès Vardy, przez swój osobisty charakter wykracza poza kanon modernistycznej awangardy.

Wybrana filmografia

1967 Dorastanie / Vokse opp / Growing Up

1967 Jostedalsrypa (short)

1969 17 maja – film o rytuałach / 17. Mai – En film om ritualer / 17. May – A Film about Rituals (doc., short)

1970 Dni z tysiąca lat / Dager fra 1000 år / Days From A Thousand Years (short)

1971 Gwałt / Voldtekt / Rape

1971 Twarze / Ansikter / Faces (short)

1972 Więzienne mury / Murer rundt fengslet / Walls round the Prison (doc., short)

1973 Bezdomni / Herbergistene / Homeless (doc., short)

1974 Witaj, mój bracie! / Mine søsken, goddag / Hello, My Sibling

1975 Starsi / Gamle / Old (doc., short)

1975 Żony / Hustruer / Wives

1977 Godziny miłości / Den allvarsamma leken / Games of Love and Loneliness

1979 Spadek / Arven / Heritage

1981 Polowanie na czarownice / Forfølgelsen / The Witch Hunt

1984 Papierowy ptak / Papirfuglen / Paper Bird

1985 Żony dziesięć lat później / Hustruer – ti år etter / Wives – Ten Years Later

1989 Góra / Fjellet / Mountain (doc., short)

1990 Złodziej klejnotów / Smykketyven / Twice Upon a Time

1996 Żony III / Hustruer III / Wives III

1997 Solvorn (doc., short)

2001 Zobaczyć łódź kołyszącą się na falach / Å se en båt med seil / To See a Boat in Sail (doc., short)

2005 Bez tytułu / Uten tittel / Untitled (short)

2009 Kontur / Riss / Etching (doc., short)

2009 Jazydzi / Jezidi / Yezidi (doc., short)

Twórcy

reżyseria Anja Breien
scenariusz Anja Breien
zdjęcia Erling Thurmann-Andersen
montaż Lars Hagström
muzyka Arne Nordheim
obsada Lil Terselius, Bjørn Skagestad, Anita Björk, Erik Mørk, Ella Hval, Mona Jacobsen, Eilif Armand
producent Gunnar Svensrud
produkcja Norsk Film, Svenska Filminstitutet
właściciel praw Norsk Filminstitutt
język norweski
barwa kolor i cz.-b.