Przy radosnym finale IX Symfonii Beethovena rozentuzjazmowany tłum wyciąga rękę w hitlerowskim pozdrowieniu. Hitler z miną dziecka bawi się z psem. Dziennikarz ze Stanów Zjednoczonych zapewnia o swoim podziwie dla nazistowskich metod zarządzania krajem. W Rzeszy powstają nowe autostrady i magistrale kolejowe. Fräulein Braun wygłupia się na łyżwach. Jej życiowy partner popija kawę w towarzystwie zrelaksowanego Ribbentropa, Speera i Goeringa. Zebrany wokół choinki tłum śpiewa Cichą noc. Nad drzewkiem zawieszony został potężny faszystowski symbol. Ot, życie codzienne ze swastyką w tle.
Swastyka nie jest kolejnym filmem dokumentującym narodziny i potworności nazizmu. Philippe Mora zaprasza nas na wycieczkę po nazistowskich Niemczech z perspektywy prywatnych filmów dokumentujących życie przywódcy i politycznych liderów kraju. Jakkolwiek teza o banalności zła zdołała się już sama zbanalizować, warto mieć na uwadze, że film powstał w 1973 roku i przez trzydzieści sześć lat był objęty częściowym zakazem rozpowszechniania. Z dziesiątek godzin nieznanych materiałów autorzy zmontowali fascynujący obraz przedwojennych Niemiec. Bez zbędnych komentarzy, za to z muzyką Richarda Wagnera. Na naszych oczach sympatyczni bohaterowie przygotowują wojnę, jakiej świat jeszcze nie widział.
Samuel Nowak
Urodzony w 1949 roku australijski reżyser, scenarzysta i aktor o francusko-żydowskim pochodzeniu. Będąc studentem odkrył nieznane materiały filmowe Ewy Braun, które później stały się podstawą Swastyki. Eksperymentował z rozmaitymi gatunkami – od dokumentu, przez musical, parodię czy horror. Współpracował m.in. z Christophenem Walkenem, Kathleen Turner, Denissem Hopperem.
1975 Brother Can You Spare a Dime?
1976 Mad Dog Morgan
1984 A Breed Apart
1989 Communion
1996 Precious Find
2001 Bruning Down the House