Współczesny Belgrad. Przez miasto przetacza się fala strajków robotniczych. Słyszymy płomienne przemówienia o godności robotników i kapitalistycznym wyzysku, kłótnie o komunistyczną przeszłość i przyszłość kraju, jesteśmy świadkami przepychanek. Wydarzenia te stanowią tło dla zasadniczej narracji filmu. Grupa zdesperowanych robotników, widząc obojętność i bezsilność władz, postanawia wziąć sprawy w swoje ręce. Już pierwsza konfrontacja wskazuje na mocno ironiczny charakter filmu: ubrani w stroje do amerykańskiego futbolu robotnicy próbują bezskutecznie dokonać linczu na właścicielu przedsiębiorstwa, w którym pracują. Narastający konflikt prowadzi do zaskakującego finału z wielką polityką i potężnym biznesem w tle.
Film Želimira Žilnika jest intrygującym przykładem gatunku jakim jest doku-drama. Reżyser zgrabnie posługuje się różnymi konwencjami, płynnie miesza zdjęcia dokumentalne i materiał fabularny, nadając całości mocno pastiszowy charakter. Nie zatraca przy tym dramatyzmu gospodarczo-społecznej sytuacji w Serbii. Daleki od ideologicznych rozstrzygnięć Žilnik oferuje intrygujący portret współczesnej Serbii i dynamiki ekonomicznej z ludzką historią w tle.
Samuel Nowak
Urodzony w 1942 roku. Uznany serbski reżyser, specjalizujący się w doku-dramie. Interesują go przede wszystkim problemy Środkowej Europy i towarzysząca im dynamika przemian społecznych. Autor kilkudziesięciu filmów. Wykładał m.in. na londyńskich Goldsmiths College i UCL, University of Leiden, Kunst-Akademie w Wiedniu, Stanford University, Central European University w Budapeszcie, School of Arts and Communication na Uniwersytecie w Malmö.
1976 Paradise
1984 The Scond Generation
1994 Tito among the Serbs for the Second Time
2000 Fortress Europe