Film, który Greyson nazwał operowym filmem dokumentalnym, opowiada o dwóch znanych na całym świecie aktywistach zajmujących się AIDS: Kanadyjczyku Timie McCaskellu oraz Zackie Achmacie z Afryki Południowej. Niestrudzeni bojownicy o powszechny dostęp do leków antyretrowirusowych, którymi można leczyć AIDS, pojawiają się w Fig Trees w różnych obrazach: jako oni sami na zdjęciach archiwalnych, w relacjach medialnych, na konferencjach prasowych i demonstracjach; jako quasi-fikcyjne postaci odgrywane przez aktorów oraz jako bohaterowie opery komponowanej przez Gertrudę Stein, która porywa ich obu i zabiera nad wodospad Niagara, gdzie każe im śpiewać awangardowe arie. Na scenę wkracza także śpiewająca wiewiórka-albinos oraz św. Teresa z Ávili.
Jak zawsze odważny i pełen fantazji, Greyson ożywia bardzo poważny temat formalną karuzelą, która wysadza w powietrze politycznie poprawne założenia na temat AIDS, aktywistów oraz - nieuchronnie - na temat samego kina. Z eksperymentatorską wrażliwością, typową dla wielu kanadyjskich twórców filmowych, Greyson ze swym politycznym humanizmem stawia sobie cel, aby odmienić sposób myślenia widza.
Tom McSorley
John Grayson
Urodzony w 1960 r., kanadyjski reżyser, producent i scenarzysta, zajmujący się tematem równouprawnienia homoseksualistów. Jest twórcą wielu krótkometrażówek, filmów wideo oraz seriali telewizyjnych. Obala granice między fikcją a dokumentem i tworzy hybrydowe formy filmowe, w których łączy różne konwencje. Wykłada teorię filmu, produkcję filmową i montaż na York University w Toronto.
Wybrana filmografia:
1993 Zero Patience (dok.)
1994 You Taste American (kr.m. / dok.)
1995 Lilie / Lillies / Les feluettes
1997 Uncut (dok.)
2000 The Law of Enclosures (dok.)
2009 Fig Trees (dok.)