Projekcji Przygody na festiwalu w Cannes towarzyszyły burzliwe reakcje publiczności, która nie zaakceptowała przyjętego przez Antonioniego sposobu narracji. Reżyser, nie zwracając uwagi na komunikatywność przekazu, niczym nie próbował wyjaśnić przyczyn nagłego zniknięcia głównej bohaterki filmu, pozostawiając zagadkę bez rozwiązania. Skandal towarzyszący projekcji filmu potwierdzał słowa samego autora obrazu, który wyznawał: Nie robię filmów dla publiczności. Chcę robić po prostu filmy. Obraz pomimo całkowitego odrzucenia przez festiwalową publiczność zyskał uznanie canneńskiego jury, które nagrodziło go Specjalną Nagrodą Jury.
Przygoda to pierwszy utwór mistrza, w którym znalazły wyraz podstawowe tematy jego dalszej twórczości, jak atrofia uczuć, alienacja, brak komunikacji międzyludzkiej. To również przykład całkowitej swobody i niezależności artystycznej.
Patryk Tomiczek
Pierwszy canneński pokaz Przygody - kina bez akcji, fabuły bez rozwiązania - wywołał szok. Dziś oglądamy ten film bez oporu. Antonioni nauczył nas patrzeć. W jego filmach napięcie bierze się z patrzenia, bezosobowej obserwacji świata, jak podczas medytacji.
Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza
Michelangelo Antonioni (ur. 1912) wybitny twórca filmowy, uchodzący za jednego z najbardziej reprezentatywnych przedstawicieli kina autorskiego. Początki jego twórczości sięgają okresu realizmu włoskiego, któremu w późniejszej twórczości wyraźnie się przeciwstawiał. Interesujące artystę tematy to przede wszystkim zanik więzi międzyludzkich, brak zrozumienia, granice poznania, związki łączące sztukę i życie. Jego najbardziej znane filmy to Przygoda, Noc, Zaćmienie, nagrodzone Złotą Palmą w Cannes Powiększenie oraz Zawód: reporter. W 1995 roku artysta otrzymał Oscara za całokształt twórczości. Zmarł 30 lipca 2007 r.
Wybrana filmografia:
1955 Przyjaciółki / Le amiche / The Girlfriends
1957 Krzyk / Il grido / The Cry
1960 Przygoda / L'avventura / The Adventure
1961 Noc / La notte / The Night
1962 Zaćmienie / L'eclisse / The Eclipse
1964 Czerwona pustyna / Il deserto rosso / Red Desert
1966 Powiększenie / Blow up
1970 Zabriskie Point
1974 Zawód: reporter / Professione: reporter / Profession: reporter
1980 Tajemnica Oberwaldu / Il mistero di Oberwald / The Mystery of Oberwald
1982 Identyfikacja kobiety / Identificazione di una donna / Identification of a Woman