English

Szamanka

Andrzej Żuławski
Chamanka
Polska, Francja 1996 / 113’

W Polsce niewiele osób w ogóle ośmiela się otworzyć gębę w poważnych sprawach, a ja mam takie przyzwyczajenie, aby w swoich filmach mówić pełnym głosem. I to nie po to, by epatować burżuja polskiego czy francuskiego - zresztą głęboko mylą się ci, którzy sądzą, że Gretkowska kokietuje swoja arogancją, czasami obcesowością, "brzydkimi" wyrazami. Za ta chropowatą fasadą kryje się jej cichy dramat samotności. A w samym filmie ujęło mnie sprzęgnięcie bardzo dosłownej fizyczności w celu wydobycia wielkiej metafizyki. W tym jest cała Gretkowska i taki scenariusz to świetny materiał dla reżysera.
Andrzej Żuławski, Wprost

 

Żuławski powraca do poetyki swych filmów, zrealizowanych w Polsce w latach 70., w których fascynowało go poszukiwanie pierwotnych namiętności religijnych. W Szamance już bez żadnych osłonek ukazuje narastanie w ludziach szaleństwa, związanego z pogańskimi wierzeniami i namiętnościami. Żuławski opowiedział historie ślepej namiętności młodego antropologa do młodej studentki w atmosferze histerycznych emocji, gwałtownych reakcji bohaterów i narastającego szaleństwa. (...) W oczywisty sposób reżyser przeniósł na nasz grunt formę obyczajowego kina współczesnego, nasyconego pogańskim kultem ciała i krwi.
Mirosław Winiarczyk, Kurier Polski

Andrzej Żuławski (ur. 1940) jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych polskich reżyserów. Od lat tworzy kino emocjonalne, gwałtowne, obsesyjne, balansujące na granicy obrazowej histerii. Już jako debiutant, twórca wizjonerskiej Trzeciej części nocy (Polska 1971), Żuławski wyraźnie odstawał od peerelowskiego modelu kina i nigdy tak naprawdę się do niego nie dostosował. Po tym, jak cenzura zablokowała jego ekstrawaganckie projekty – nawiązującego do Marca 68 Diabła (Polska 1972) oraz apokaliptyczne s-f Na srebrnym globie (Polska 1976-87) – postanowił wyjechać do Francji i związać swoje artystyczne losy z kinem europejskim. Jego kolejne filmy: Najważniejsze to kochać / L' Important c'est d'aimer (Francja / Włochy / RFN 1975), Opętanie / Possession (RFN 1981), Kobieta publiczna / La femme publique (Francja 1984) czy Narwana miłość / L’amour braque (Francja 1985) nadal szokowały, zarówno nowofalową formą, jak i ekspresyjnym, nawet histerycznym stylem. Sam wyznaje, że robi filmy o tym, co go torturuje i najlepiej wyraża się za pośrednictwem postaci kobiecych. Wielu aktorkom – Małgorzacie Braunek, Romy Schneider, Izabelle Adjani czy Sophie Marceau – zaproponował najodważniejsze, a przy okazji najważniejsze role w ich artystycznym życiu.

Artykuły o filmie

Oficjalna strona

Twórcy

reżyseria: Andrzej Żuławski
scenariusz: Manuela Gretkowska
zdjęcia: Andrzej J. Jaroszewicz
scenografia: Tomasz Kowalski
muzyka: Andrzej Korzyński
obsada: Iwona Petry, Bogusław Linda, Piotr Machalica, Alicja Jachiewicz, Agnieszka Wagner, Paweł Deląg, Wojciech Kowman, Zdzisław Wardejn, Piotr Wawrzyńczak
producent: Janusz Dorosiewicz
produkcja: Visa Film International
wersja językowa: polska