English

Narwana miłość

Andrzej Żuławski
Mad Love / L’amour braque
Francja 1985 / 101’

Ta książka tkwiła we mnie od dawna i to tkwiła w sposób bardzo szczególny. Nie tylko jako dzieło, które po przeczytaniu zapada w pamięć, gdyż bliskie jest nam to, o czym mówi, ale także jako wyobrażenie, swoisty duchowy spektakl, materiał do zobrazowania. Jeszcze podczas pobytu w Polsce i realizacji filmu Na srebrnym globie wielkie wrażenie wywarła na mnie sceniczna adaptacja "Idioty" dokonana w Krakowie przez Andrzeja Wajdę. Dwaj aktorzy grający role Myszkina i Rogożyna (w filmie ich odpowiednikami są Francis Huster - Leon i Tcheky Karyo - Mickey) co wieczór robili to inaczej, improwizując i tworząc swe postaci wciąż od nowa. Trzeba było obejrzeć siedem lub osiem przedstawień, aby zdać sobie sprawę z ich wirtuozerii.
Andrzej Żuławski, La Revue du Cinéma

 

Od samego początku, jak zawsze u Żuławskiego, pojawia się styl, a rytm staje się szalony. Narwana miłość zaczyna się od skoku na bank dokonanego przez dziwną bandę czterech postaci rodem z Disneylandu, których charakteryzacja sprawia, że Walt Disney przewraca się w grobie. Mickey, Pluto, Donald i Piscou zagarniają wszystko i rozpoczynają balet mechaniczny trwający praktycznie aż do końca filmu na dobre i na złe. Andrzej Żuławski nigdy nie przyzwyczajał nas do formalnej ascezy, ale ten film wskazuje, że "odurzył się" ponad miarę." Ta zdumiewająca i bardzo swobodna adaptacja Idioty (…) jest prawdziwym katalogiem "tików" Żuławskiego, bardziej niż "jego" tematów: ciągłej histerii w prowadzeniu aktorów, obsesji żabiej perspektywy i mnożenia znaków dostarczanych przez "świadomie pijaną kamerę".
Max Tessier, La Revue du Cinéma

Andrzej Żuławski (ur. 1940) jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych polskich reżyserów. Od lat tworzy kino emocjonalne, gwałtowne, obsesyjne, balansujące na granicy obrazowej histerii. Już jako debiutant, twórca wizjonerskiej Trzeciej części nocy (Polska 1971), Żuławski wyraźnie odstawał od peerelowskiego modelu kina i nigdy tak naprawdę się do niego nie dostosował. Po tym, jak cenzura zablokowała jego ekstrawaganckie projekty – nawiązującego do Marca 68 Diabła (Polska 1972) oraz apokaliptyczne s-f Na srebrnym globie (Polska 1976-87) – postanowił wyjechać do Francji i związać swoje artystyczne losy z kinem europejskim. Jego kolejne filmy: Najważniejsze to kochać / L' Important c'est d'aimer (Francja / Włochy / RFN 1975), Opętanie / Possession (RFN 1981), Kobieta publiczna / La femme publique (Francja 1984) czy Narwana miłość / L’amour braque (Francja 1985) nadal szokowały, zarówno nowofalową formą, jak i ekspresyjnym, nawet histerycznym stylem. Sam wyznaje, że robi filmy o tym, co go torturuje i najlepiej wyraża się za pośrednictwem postaci kobiecych. Wielu aktorkom – Małgorzacie Braunek, Romy Schneider, Izabelle Adjani czy Sophie Marceau – zaproponował najodważniejsze, a przy okazji najważniejsze role w ich artystycznym życiu.

Artykuły o filmie

Oficjalna strona

Twórcy

reżyseria: Andrzej Żuławski
scenariusz: Andrzej Żuławski, Etienne Roda-Gil na motywach powieści Fiodora Dostojewskiego
zdjęcia: Jean Francois Robin
muzyka: Stanisław Syrewicz
obsada: Sophie Marceau, Francis Huster, Tcheky Karyo, Christiane Jean, Jean-Marc Bory, Michel Albertini, Said Amadis, Roland Dubillard
producent: Alain Sarde
produkcja: Sara Films
właściciel praw: Tamasa Distribution
wersja językowa: francuska