English

Podróż na Cyterę

Theo Angelopoulos
Voyage to Cythera / Taxidi sta Kithira
Grecja 1983 / 137’

Grecki reżyser, Aleksander, przygotowuje się do realizacji filmu o powracającym z emigracji starszym mężczyźnie. Na planie spotyka sędziwego sprzedawcę lawendy, którego z nieznanych powodów zaczyna śledzić. Wówczas płynnie wkraczamy w świat jego scenariusza, w którym Aleksander odgrywa rolę syna czekającego na niewidzianego od kilkudziesięciu lat ojca. Spyros, przed laty uczestnik lewicowego ruchu oporu, po przegranej wojnie domowej, musiał ratować się ucieczką do Związku Radzieckiego. W ojczyźnie zostawił żonę i dwójkę dzieci, które po latach na nowo muszą określać swój stosunek do ojca. Na początku lat 80. Spyros wraca do Grecji, czeka tu na niego wierna i wciąż kochająca żona, ale też świat nieczuły na jego dawną ofiarę. Rodzinna wioska zostaje zamieniona na ośrodek narciarski, a władze nie chcą bohaterowi wydać greckiego paszportu, zmuszając go do podjęcia dalszej wędrówki.

Podróż na Cyterę stanowiła przełom w twórczości Angelopoulosa, który pod wpływem swego nowego współscenarzysty, Tonino Guerry, zastąpił historiozoficzne analizy egzystencjalną refleksją. Wprowadził jednostkowego bohatera, wykorzystywał muzykę ilustracyjną, a także unikał trudnych dla obcokrajowców politycznych kontekstów. W Podróży na Cyterę w kunsztowny sposób połączył narrację subiektywną z obiektywną i tym dziełem otworzył tzw. trylogię milczenia (miłości, historii i Boga).

Rafał Syska

 

Staramy się osiągnąć ten rodzaj minimalizmu, jaki charakteryzuje japoński teatr, tak aby rytmem i milczeniem silniej wydobyć krzyk. (…) To, co chcę osiągnąć, to rodzaj brechtowskiej epiki, w której psychologiczna interpretacja nie jest konieczna.

Theo Angelopoulos

Theo (Theodoros) Angelopoulos urodził 17 kwietnia 1935 roku w Atenach. Jego dzieciństwo i młodość przypadły na najbardziej dramatyczny okres w nowożytnej historii Grecji, wyznaczany prawicową dyktaturą Joanisa Metaksasa, okupacją niemiecko-włoską, a przede wszystkim krwawą wojna domową. Te wydarzenia, jak również rządy Czarnych Pułkowników z przełomu lat 60. i 70., często stawały się tłem jego późniejszych filmów. Angelopoulos studiował prawo na Uniwersytecie w Atenach, ale na ostatnim roku zrezygnował z napisania pracy magisterskiej i porzucił plan przejęcia kancelarii adwokackiej wuja. W czasie studiów zakochał się w kinie i zdecydował się na wyjazd do paryskiej szkoły filmowej IDHEC. Nim to uczynił, przez dwa lata odbywał służbę wojskową, podróżując z jednostką po wioskach Epiru i Macedonii, które po latach decydowały o pejzażu niemal wszystkich jego filmów.

Na początku lat 60. Angelopoulos trafił do Paryża. Studiował tam antropologię na Sorbonie i uczęszczał na wykłady Claude’a Lévi Straussa w Collège de France. Jako bileter pracował też w słynnej Cinématèque Française u Henri Langlois, zaś warsztat filmowca szkolił u twórcy cinéma vérité, Jeana Roucha. Na koncepcji artystycznej Angelopoulosa silne piętno odcisnęły także poznane we Francji eksperymenty Jean-Luc Godarda i Michelangelo Antonioniego, którego odtąd był wielkim admiratorem. Choć celem wyjazdu Angelopoulosa do Paryża były studia w IDHEC, przyszły reżyser do szkoły filmowej uczęszczał tylko dwa semestry, po których został wyrzucony przez dyrekcję za niesubordynację.

Z tym bagażem doświadczeń Angelopoulos powrócił do ogarniętych kontestacyjnym buntem Aten. Pisywał filmowe recenzje do lewicowych pism i szykował się do realizacji ostatecznie nieukończonego filmu Forminx Story. Tuż przed dojściem do władzy Czarnych Pułkowników zdołał nakręcić paradokumentalną Audycję, a w 1970 roku pełnometrażowy debiut Rekonstrukcję, która mimo ograniczeń budżetowych i niechęci cenzury stała się wydarzeniem festiwalu w Salonikach. Dużo emocji wzbudził także Pamiętny rok 36, będący parabolą prawicowych junt, a zarazem pastiszem polityczno-sensacyjnych widowisk, niezmiernie popularnych w ówczesnym kinie.

Wielkim triumfem Angelopoulosa stała się Podróż komediantów, kilkugodzinna kronika najnowszej historii Grecji, kręcona z perspektywy wędrującej po Epirze i Macedonii trupy aktorów. Film wzbudził entuzjazm na festiwalu w Cannes, mimo że był tam wyświetlany poza konkursem. Powstałe trzy lata później Myśliwi, najbardziej hermetyczny i bezkompromisowy inscenizacyjnie film Angelopoulosa, domknął pierwszą w jego karierze trylogię (w tym wypadku – historyczną). W 1980 roku na ekrany trafił Aleksander Wielki, opowieść o półlegendarnym przywódcy niewielkiego państewka założonego na początku XX wieku w górach północnej Grecji. Angelopoulos przedstawił w nim wnikliwą analizę władzy, która od idealizmu zmierzała w kierunku krwawej dyktatury.

Film nie był kasowym sukcesem reżysera i przyczynił się do zmiany w charakterze realizowanych przez niego filmów. Odtąd Angelopoulos unikał historiozoficznych analiz na rzecz refleksji egzystencjalnej, co stało się zasługą zaproszonego do współpracy Tonino Guerry. W ekipie Angelopoulosa czołowe role odgrywali również: operator, Jorgos Arvanitis, kompozytorka, Eleni Karaindrou, i scenograf, Mikes Karapiperis.

W latach 80. z ich współpracy wyszła tak zwana trylogia milczenia, wśród której Pejzaż we mgle stał się międzynarodowym sukcesem i przyniósł reżyserowi deszcz prestiżowych wyróżnień, między innymi nagrodę Feliksa dla najlepszego europejskiego filmu 1988 roku. Później Angelopoulos zrealizował Zawieszony krok bociana z udziałem Marcello Mastroianniego i Jeanne Moreau oraz Spojrzenie Odyseusza z Harveyem Keitlem. Pierwszy ze wspomnianych filmów przedstawiał cierpienia emigrantów i uchodźców, drugi stanowił poruszającą analizę konfliktów bałkańskich, zwieńczoną opisem oblężonego Sarajewa. Sukcesem Angelopoulosa stała się także melancholijna Wieczność i jeden dzień, nagrodzona Złotą Palmą na festiwalu filmowym w Cannes. Obecnie reżyser pracuje nad kolejną trylogią, z której Płacząca łąka miała już swoją premierę.

Pejzaże we mgle. Kino Theo Angelopoulosa.
artykuł Anity Piotrowskiej

Theo Angelopoulos – poezja obrazu
esej Rafała Syski


Filmografia:

1962 Białe i czarne / Et Blanc et Noir / White and Black

1965 Forminx Story / Peripeteies me tous Forminx / Forminx Story

1968 Audycja / Ekpombei / Audition

1970 Rekonstrukcja / Anaparastasi / Reconstruction

1972 Pamiętny rok 36 / Meres tou ’36 / Days of ‘36

1975 Podróż komediantów / O Thiasos / The Travelling Players

1977 Myśliwi / I Kinigi / The Hunters

1980 Aleksander Wielki / O Megalexandros / Alexander the Great

1981 Jedna wioska, jeden wieśniak / Chorio ena, katikos enas / One Village, One Villager

1983 Atena wraca na Akropol / Athina, epistrofi stin Akropoli / Athens, Return to the Acropolis

1984 Podróż na Cyterę / Taxidi sta Kythira / Voyage to Cythera

1986 Pszczelarz / O Melissokomos / The Beekeeper

1988 Pejzaż we mgle / Topio stin omihli / Landscape in the Mist

1991 Zawieszony krok bociana / To Meteoro vima tou pelargou / The Suspended Step of the Stork

1995 Spojrzenie Odyseusza / To Vlemma tou Odyssea / Ulysses’ Gaze

1995 Lumière i spółka / Lumière et compagnie / Lumière and Company

(współreż. / co-dir.)

1998 Wieczność i jeden dzień / Mia aioniotita kai mia mera / Eternity and a Day

2004 Trylogia 1: Płacząca łąka / Trilogia I: To Livadi pou dakryzei / Trilogy: The Weeping Meadow

2007 Dla każdego jego kino / Chacun son cinéma ou Ce petit coup au coeur quand la lumière s'éteint et que le film commence / To Each His Cinema (współreż. / co-dir.)

2008 Trylogia 2: Pył czasu / Τριλογια : η σκονη του χρονου / Trylogy 2: The Dust of Time

Artykuły o filmie

Oficjalna strona

Twórcy

reżyseria: Theo Angelopoulos
scenariusz: Theo Angelopoulos, Tonino Guerra, Thanassis Valtinos
zdjęcia: Jorgos Arvanitis
muzyka: Eleni Karaindrou
obsada: Manos Katrakis, Giulio Brogi, Dora Volanaki, Mairi Chronopoulou
producent: Theo Angelopoulos, Jorgos Samiotis
produkcja: Greek Film Center, ZDF, Channel 4, RAI, Greek Television, Theo Angelopoulos Productions
źródło kopii: Greek Film Center
nagrody: IFF Cannes 1984 - najlepszy scenariusz / best screenplay, nagroda FIPRESCI / FIPRESCI Award, IFF Rio de Janeiro 1980 - nagroda krytyków / critics' award
wersja językowa: grecka