English

Przez całą noc

Chantal Akerman
All Night Long / Toute une nuit
Belgia, Francja, Holandia, Kanada 1982 / 90’
Powiedz mi Listy do domu

Filmowy nokturn, którego bohaterowie na chwilę wyłaniają się z mroku, by znów pozwolić pochłonąć się letniej brukselskiej nocy. Roztańczone pary, włóczędzy, niepewni kochankowie, cierpiący na bezsenność samotnicy – wszyscy oni dryfują poprzez słabo oświetlone ulice, bary, ciche mieszkania. Długie ujęcia z jednej strony potęgują wrażenie oczekiwania (Na miłość? Na świt?), z drugiej rozrzedzają czas, pozwalając do końca wybrzmieć uchwyconym przez kamerę sytuacjom, krótkim dialogom i niespełnieniom rezonującym we wnętrzach jeszcze długo po tym, jak opuścili je bohaterowie. Zanurzony w świecie przypominającym malarstwo Edwarda Hoppera film wymyka się narracyjnej logice dnia i z serii epizodów i mikrozdarzeń buduje opowieść o alienacji i tęsknocie za włączeniem się w nurt zbiorowego życia. Autorką zdjęć do emanującego niesamowitą aurą dzieła Akerman jest Caroline Champetier – operatorka Annette, najnowszego filmu Leosa Caraxa.

Małgorzata Sadowska

Chantal Akerman

(1950-2015) Córka żydowskich emigrantów z Polski, jedna z najwybitniejszych europejskich artystek awangardowych. Ukształtowało ją kino Jeana-Luca Godarda oraz kontakty, jakie nawiązała z undergroundowymi reżyserami nowojorskimi. Swój pełnometrażowy debiut Hôtel Monterey (1973) zrealizowała w Stanach Zjednoczonych, będąc pod dużym wrażeniem dzieł Stana Brakhage’a, Jonasa Mekasa, a zwłaszcza Michaela Snowa. Następnie, już w Europie, kręciła filmy o zacięciu feministycznym, eksperymentujące z formami narracji i zrealizowane w powolnym rytmie długich ujęć.

Wybrana filmografia

1972 Hôtel Monterey

1974 Ja, ty, on, ona / Je, tu, il, elle / I, You, He, She,

1978 Spotkania Anny / Les Rendez-vous d’Anna / Meetings with Anna

1983 Un jour Pina a demandé / One Day Pina Asked Me

1989 Histoires d’Amérique / American Stories, Food, Family and Philosophy

1991 Nuit et jour / Night and Day

1996 Kanapa w Nowym Jorku / Un divan a New York / A Couch in New York

2000 Uwięziona / La captive / The Captive

2004 Jutro przeprowadzka / Demain on déménage / Tomorrow We Move

2011 Szaleństwo Almayera / La folie Almayer / Almayer’s Folly

Twórcy

reżyseria Chantal Akerman
scenariusz Chantal Akerman
zdjęcia Caroline Champetier
montaż Véronique Auricoste, Luc Barnier
obsada Aurore Clément, Natalia Akerman, Paul Allio, Angelo Abazoglou, Frank Aendenboom, Véronique Alain, Jacques Bauduin, François Beukelaers
producent Marilyn Watelet
produkcja Paradise Films, Avidia Films, Gérick Films, Lyric Films, Partner's Production, Centre Bruxellois de l'Audio-Visuel, Film International, Ciné 360
właściciel praw Kinemathek Hamburg
język francuski, angielski