English

Rzućmy książki, wyjdźmy na ulice!

Shūji Terayama
Throw Away Your Books, Rally in the Streets / Sho o suteyo machi e deyō
Japonia 1971 / 137’
Klatka / Więzień w klatce Laura

Pełnometrażowy debiut Terayamy nakręcony w dobie kontestacji i zamieszek studenckich. Historia Eimeia, młodego chłopaka dorastającego w patologicznej rodzinie, próbującego uciec z tokijskich slumsów. Jego losy przeplatają się z obrazami z życia hipisów, ulicznych aktorów, grajków czy wyzwolonej młodzieży palącej amerykańskie flagi, buntującej się przeciwko porządkowi politycznemu, oddającej się paleniu marihuany i seksualnym uniesieniom. Pozbawiony spójnej, linearnej fabuły film jest przykładem dzieła o charakterze media-crossing, mariażem wielu gatunków: wideoklipu, filmu muzycznego, poezji, dokumentu, wreszcie teatru i ulicznego happeningu. Musimy nauczyć się czytać ulice – mówi Terayama, wzywając do rewolucji poprzez sztukę przy użyciu siły wyobraźni, w kraju, który został zamknięty niczym jaszczurka w puszcze po coca-coli.

Nikodem Karolak

nagrody

MFF w San Remo 1971 – Grand Prix

Shūji Terayama

Żyjący w latach 1935-1983 japoński intelektualista, nonkonformista i nieustępliwy fanatyk pracy, a przy tym skandalista i wywrotowiec, enfant terrible, któremu udało się zrewidować rodzimą tradycję. Znany na świecie przede wszystkim jako założyciel legendarnego alternatywnego teatru Tenjō Sajiki, wyreżyserował kilka filmów z silnie zarysowanymi wątkami autobiograficznymi, w tym kontrkulturowy manifest Rzućmy książki, wyjdźmy na ulice! czy pokazywaną na MFF w Cannes w 1975 roku Wiejską ciuciubabkę, którą krytycy zestawiali z Osiem i pół Federica Felliniego. U kresu życia stworzył własną wersję Stu lat samotności Márqueza – Żegnaj, Arko!, w której kultura Macondo przenika się z japońskimi mitami i wierzeniami. Terayama jako artysta totalny nie tylko mieszał różne gatunki i konwencje, ale łączył kino z teatrem, burząc czwartą ścianę pomiędzy widzem a artystą.

Wybrana filmografia

1971 Rzućmy książki, wyjdźmy na ulice! / Sho o suteyo machi e deyō / Throw Away Your Books, Rally in the Streets

1974 Wiejska ciuciubabka / Den'en ni shisu / Pastoral: To Die in the Country (aka Pastoral Hide and Seek)

1977 Bokser / Bokusā / Boxer

1981 Owoce namiętności / Shanhai Ijin Shōkan / Fruits of Passion

1984 Żegnaj, Arko! / Saraba hakobune / Farewell to the Ark

Twórcy

reżyseria Shūji Terayama
scenariusz Shūji Terayama
zdjęcia Masayoshi Sukita
montaż Keiichi Uraoka
muzyka J.A. Seazer, Ichirō Araki, Kuni Kawachi, Itsuro Shimoda
obsada Eimei Sasaki, Masahiro Saitō, Yukiko Kobayashi, Keiko Niitaka,
producent Eiko Kujō
produkcja Art Theatre Guild (ATG), Jinriki Hikōki Sha
właściciel praw Toho
język japoński