Oparte na prozie Isaaka Asimova widowisko bierze się za bary ze sztandarową dla fantastyki naukowej tematyką: relacją na linii człowiek-technika. W świecie przyszłości, gdzie prawie wszystkie dziedziny życia zostały poddane automatyzacji, bezpieczeństwa homo sapiens strzegą trzy wdrukowane maszynom dyrektywy, nakazujące im działać wyłącznie na korzyść swoich właścicieli. Kiedy ginie naukowiec i głównym podejrzanym zostaje jego robot, pojawia się kilka niewygodnych kwestii. Czy sztuczna inteligencja zmądrzała na tyle, aby móc złamać zasady bezpieczeństwa? I czy androidy śnią o elektrycznej rewolucji? Wagę tych pytań można odczuć dzięki sugestywnemu wyglądowi robotów – stalowych szkieletów, które obleczono w mleczne pancerze i obdarzono upiornie dziecinnymi twarzami. Wrażenie robi zwłaszcza domniemany morderca – nad wyraz ludzki Sonny. Wykreowano go w podobny sposób co Golluma z Władcy pierścieni: na podstawie ruchów aktora i animacji komputerowej. Efekt tych zabiegów uhonorowano nominacją do Oscara.
Piotr Mirski
ASCAP Film and Television Music Awards 2005 – Top Box Office Films
Urodzony w 1963 roku, ma multikulturowe pochodzenie: jego rodzice byli Grekami, początkowo wychowywał się w Egipcie, aby z czasem przenieść się do Australii. To właśnie tam uczęszczał do szkoły filmowej i zdobywał pierwsze zawodowe doświadczenia. Później wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Jego specjalnością są filmy z pogranicza różnych podgatunków fantastyki: horroru i science fiction. Najsłynniejszym dziełem Proyasa jest Kruk, film kultowy wśród członków subkultury gotyckiej.
1989 Spirits of the Air, Gremlins of the Clouds
1994 Kruk / The Crow
1998 Mroczne miasto / Dark City
2004 Ja, robot / I, Robot
2009 Zapowiedź / Knowing