en

Pod ochroną

Refugiado
reż. Diego Lerman
Argentyna, Francja 2014 / 95’
napisy: polskie i angielskie

Nadał swoim nożom imiona. Powiedział, żebym się nie wymądrzała, bo będę mieć do czynienia z Don Raulem. To był taki jego żart – opowiada w schronisku dla skrzywdzonych kobiet swoim towarzyszkom Laura, ofiara domowej przemocy. Tym razem jest zdeterminowana, by wraz ze swym ośmioletnim synem Matiasem nie wracać do agresywnego męża. Zdaje sobie jednak sprawę, że będzie musiała poszukać dla nich nowego miejsca, w którym oboje będą mogli rozpocząć normalne życie, bez nieustannego oglądania się za siebie. Stawką jest tu nie tylko uwolnienie się od ciągłego strachu, ale również ocalenie psychiki chłopca, którego przyszłość staje się coraz bardziej niepewna. Pod ochroną to proste, prawdziwe, emocjonalne kino o próbie wyrwania się ze spirali niezawinionej przemocy. Znakomicie zrealizowane, do czego przyczynił się także ceniony operator Wojciech Staroń, autor zdjęć m.in. do Placu Zbawiciela (2006) oraz Nagrody (2011).

Adam Horowski

Diego Lerman

Urodził się w 1976 roku w Buenos Aires. Jest reżyserem, scenarzystą i producentem. Ma na koncie cztery filmy pełnometrażowe, dziewięć krótkich metraży oraz kilkanaście nagród zdobytych na międzynarodowych festiwalach, m.in. Srebrnego Lamparta (MFF w Locarno) za swój debiut fabularny zatytułowany Niespodziewanie (2002). Od 2008 roku wraz z Nicolásem Avrujem prowadzi wytwórnię filmową Campo Cine.

Wybrana filmografia:

2002 Niespodziewanie / Tan de repente / Suddenly

2005 La guerra de los gimnasios (short)

2006 W międzyczasie / Mientras tanto / Meanwhile

2010 Niewidzialne oko / La mirada invisible / The Invisible Eye

2014 Pod ochroną / Refugiado

Twórcy

reżyseria Diego Lerman
scenariusz Diego Lerman, María Meira
zdjęcia Wojciech Staroń
montaż Alejandro Brodersohn
muzyka José Villalobos
obsada Julieta Díaz, Sebastián Molinaro, Marta Lubos, Valentina García Guerrero, Silvia Bayle, Sofia Palomino, Sandra Villani, Carina Resnisky
producent Nicolás Avruj, Diego Lerman
produkcja Campo Cine, Bellota Films, Burning Blue, Staron Film, Rio Rojo, Gale Cine, Backup Media
właściciel praw Memento Films International
język hiszpański
barwa kolor