Hasło „nielegalny teatr uliczny”, przywodzące na myśl awangardowy spektakl streetartowy, w Indonezji ma całkiem inne znaczenie. Zamaskowanymi aktorami występującymi na ulicy są zwierzęta. Małpa w masce to portret ulicznych artystów – tresowanych małp i dyrygujących nimi ludzi. Tego typu nielegalne spektakle cieszą się wielką popularnością w Azji. Wystrojone w dziecięce ubranka zwierzęta wyglądają jak miniaturowi ludzie, natomiast uwięzieni w swoich rolach społecznych ludzie szarpią się jak małpy trzymane na łańcuchach. Zawarty w dokumencie komentarz społeczny na temat życia w miejskiej dżungli jest jednocześnie filozoficzną zaczepką, która prowokuje do darwinowskich pytań o różnicę między gatunkami. Dotyka też najbardziej podstawowych kwestii estetycznych: czym jest sztuka? Kto i co decyduje, czyja twórczość zasługuje na to miano? Film w przewrotny sposób pokazuje, że nawet najbardziej amatorskie działania artystyczne nie istnieją poza rynkiem sztuki. Raz tym rynkiem jest galeria, raz – ulica. Prawdziwie marksistowski film.
Ewa Szabłowska
Studiował reżyserię w Instytucie Sztuki w Dżakarcie w latach 1993-1999. W trakcie studiów pracował w telewizji, reżyserując seriale, ale od 1998 roku postanowił skupić się na kinie dokumentalnym. Współpracował jako operator z Leonardem Retelem Helmrichem i Cathy Hankel.
2014 Małpa w masce – ewolucja teorii Darwina / Masked Monkey – The Evolution of Darwin’s Theory (doc.)