Niedługo po II wojnie światowej Malinowski przybywa do sennej osady. Mieszkańcom przedstawia się jako Kowalski i opowiada różne wersje swojej biografii. Dla jednych jest bohaterem wojennym, który prawie stracił życie w walce, dla innych – uciekinierem, za którym wyruszył już pościg, dla kolejnych – uzdrowicielem. Jego oratorskie zdolności i niestrudzona wyobraźnia poruszają mieszkańców – spragnionych wrażeń, żyjących urojonymi, romantycznymi wyobrażeniami. Swoim filmem Konwicki rozlicza się z naszymi narodowymi mitami. Patetyczne frazesy, bogoojczyźniane postawy, mesjanizm i romantyczna spuścizna przeglądają się tu w krzywym zwierciadle. Także odtwórca roli Malinowskiego-Kowalskiego, występujący tu w skórzanej kurtce i ciemnych okularach Zbigniew Cybulski, gra z wizerunkiem – swoim i Maćka Chełmickiego, bohatera z Popiołu i diamentu, z której to roli najbardziej jest pamiętany. Przecież ja jestem jednym z was – powie, kiedy mieszkańcy, poznawszy się na jego kłamstwach, będą chcieli go ukamienować. Mimo upływu lat namalowany przez Konwickiego portret Polaków niewiele stracił na swojej aktualności. Film został zrekonstruowany cyfrowo w ramach Projektu Kino RP, którego celem jest przywrócenie widzom polskiej klasyki filmowej w doskonałej jakości obrazu i dźwięku.
Jedna z najważniejszych postaci polskiej kultury powojennej, wybitny pisarz, scenarzysta oraz reżyser filmowy. Rocznik 1926. W 1945 roku przedostał się przez nowe granice Polski i tu przeżył bunt ideowy, został gorliwym działaczem socjalistycznym, jednym z głównych autorów formacji „pryszczatych”. Po gorzkim rozczarowaniu zajął pozycję outsidera. Jego wkład w rozwój polskiej kinematografii jest równie istotny, jak jego zasługi dla literatury.
1958 Ostatni dzień lata / The Last Day of Summer
1965 Salto / Jump
1971 Jak daleko stąd, jak blisko / How Far, How Near
1982 Dolina Issy / Issa Valley