Zdrada w imię miłości czy wierność okupiona nieszczęściem ukochanego – z takim tragicznym wyborem musi się zmierzyć główna bohaterka filmu, Mania Walkowska. Jej wybranek, młody i dobrze zapowiadający się kompozytor, zainspirowany urodą pięknej pracownicy fabryki komponuje utwór dla berlińskiej opery. Na nieszczęście wdziękiem bohaterki oczarowany jest także bogaty i głęboko zepsuty mecenas sztuki. Dzieło ukochanego Manii zostanie wystawione na scenie, gdy ta zgodzi się być kochanką bogacza. Od tej chwili wszystko zmierza ku tragicznemu rozwiązaniu, w którym sceniczny rekwizyt okaże się prawdziwym rewolwerem…
Niedawno film, w którym tytułową rolę zagrała polska gwiazda kina niemego Pola Negri, został – dzięki staraniom Filmoteki Narodowej – zrekonstruowany cyfrowo. Pokazowi na wrocławskim rynku towarzyszyć będzie muzyka na żywo w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka, który do odświeżonej wersji filmu skomponował muzykę.
Właściwie: Jenö Illés. Urodził się w 1877 roku w Debreczynie na Węgrzech, zmarł w 1951 roku w Budapeszcie. Był operatorem, reżyserem i scenarzystą. Studiował naukę, muzykę i filozofię klasyczną. W 1905 roku przeniósł się do Niemiec. Początkowo pracował jako dziennikarz w magazynie „Berliner Tageblatt”, później zainteresował się sztuką filmową. W 1912 roku rozpoczął współpracę z Duskes GMH Company w Berlinie, gdzie pracował jako operator kamery i reżyser. Wyreżyserował dwa filmy z Polą Negri: Mania i Żółty paszport. Zrealizował prawie trzydzieści filmów niemych. W 1927 roku osiadł z powrotem na Węgrzech.
1916 Grófnö betöröi
1918 Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów / Mania. Die Geschichte Einer Zigarettenarbeiterin / Mania. The History Of A Ciggarette Factory Worker
1918 Żółty paszport / Der Gelbe Schein / The Yellow Ticket
1919 Frauen, die Nicht Heiraten Sollten