English

Siostry: nigdy

Marco Bellocchio
Sisters Never / Sorelle mai
Włochy 2010 / 105’

Osobisty, na poły autobiograficzny film, zasnuty typowo włoską mgiełką zadumy nad upływającym czasem. To rozwinięcie średniometrażowego Sorelle z 2006 roku, w którym także występowała cała rodzina reżysera, z żoną montażystką za kulisami. Dominuje tu perspektywa dorastającej dziewczynki (w pierwszej odsłonie: pięcioletnia córka Bellochia), dla której matka ciągle nie ma czasu, marząc o wyrwaniu się z miasteczka i o aktorskiej karierze. Dlatego też dziewczynka przywiązuje się do wujka (syn reżysera, Pier Gorgio), niespełnionego pisarza, oraz podstarzałych ciotek. W Bobbio (miejsce urodzin Bellocchia) czas płynie spokojnie, w rytmie domowych anegdot, przygotowań do komunii, sąsiedzkich spotkań i czechowowskich rozmyślań o aspiracjach i nadziejach. Lata mijają, matka odnosi pierwsze sukcesy, chce zabrać córkę do siebie, niemniej musi pomóc zadłużonemu bratu… Wzorcowy, skromny, rodzinny film, utrzymany w bliskich, czułych planach, leniwym tempie i nieco sentymentalnej miejscami tonacji. A jednak jest w nim coś naprawdę urokliwego, zwyczajnego i poetyckiego zarazem. I jedna wielka scena – gdy przyjaciel rodziny, stary prawnik i aktor amator, żegna się z życiem, wchodząc w smokingu do rzeki.

Jan Topolski

Marco Bellocchio

Urodził się w 1939 roku w Piacenzie. Uczył się w katolickim liceum i rozpoczął studia filozoficzne na katolickim uniwersytecie w Mediolanie. Potem jednak wybrał studia filmowe w Rzymie. Już w debiutanckim filmie, Pięściach w kieszeni, dał się poznać jako kontestator przenikliwie patrzący na instytucje takie jak rodzina. W następnych filmach poddawał krytyce burżuazję (Chiny są blisko), szkołę (W imię ojca), prasę (Dajcie sensację na pierwszą stronę) i wojsko (Marsz triumfalny). W kolejnych dekadach zajął się adaptacjami (m.in. Czechow, Kleist) oraz współpracą z psychoanalitykiem Massimo Fagiolim (Diabeł wcielony, Sen motyla), która była różnie oceniana. Powrócił do formy w ostatniej dekadzie, zwłaszcza w inteligentnej satyrze na Kościół Czas religii i rozrachunku z terroryzmem w utworze Witaj, nocy.

Wybrana filmografia

1965 Pięści w kieszeni / I pugni in tasca / Fists in the Pocket

1972 W imię ojca / Nel nome del padre / In the Name of the Father

1976 Marsz triumfalny / Marcia trionfale / Victory March

1986 Diabeł wcielony / Il Diavolo in corpo / Devil in the Flesh

1994 Sen motyla / Sogno della farfalla / The Butterfly’s Dream

2002 Czas religii / Ora di religione / My Mother’s Smile

2003 Witaj nocy / Buongiorno, notte / Good Morning, Night

2010 Siostry: nigdy / Sorelle mai / Sisters Never

Opracowanie: Jan Topolski

Twórcy

reżyseria Marco Bellocchio
scenariusz Marco Belloccio
zdjęcia Marco Sgorbati, Gian Paolo Conti
montaż Francesca Calvelli
muzyka Carlo Crivelli, Enrico Pesce
obsada Donatella Finocchiaro, Elena Bellocchio, Pier Giorgio Bellocchio, Alba Rohrwacher
producent Irma Misantoni
produkcja FareCinema, Kavac Film, Rai Cinema, Provincia di Piacenza, Comune di Bobbio
właściciel praw Celluloid Dream
język włoski